ComputerViews: Det har været tydeligt for de fleste i flere år efterhånden, at Nokia er i krise.
Den finske mobilmastodont, der har rødder så langt tilbage som 1865, har to afgørende problemer.
I årsregnskabet for 2008 var Nokias indtjening styrtdykket med 38 procent i forhold til året før, så den landede på 385 milliarder kroner. I 2009 var den faldet yderligere til 310 milliarder.
"Vi lever i en usikker tid, så det her er en turbulent tid for alle i industrien," forklarede Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia, da Computerworld sidste år besøgte hovedkvarteret i Espoo i Finland.
Faldende markedsandele
Nokias problemer rækker imidlertid videre end til en faldende omsætning, hvilket i de senere år har været en generel udfording for it- og teleindustrien.
Det mest alvorlige er de faldende markedsandele.
Symbian-platformen, der anvendes på Nokias telefoner, havde i 2008 en markedsandel på 52,4 procent, og i dag er den skrumpet ind til 41,2 procent ifølge Gartner.
Samtidig har den finske mobil-fabrik kunnet se amerikanske produkter som Apples iPhone og Googles Android-styresystem have kraftig medvind hos forbrugerne.
Gartners opgørelse for det globale smartphone-salg i andet kvartal 2010 viser, at Android nu er oppe på en markedsandel på 17,2 procent.
Apples iOS ligger på 14,2 i andet kvartal.
Brug for forandring
Det er denne uheldige udvikling, Microsoft-direktør Stephen Elop nu skal sætte en stopper for. Som ansvarlig for hele Microsofts forretning for forretningssoftware har han været chef for en af de aller vigtigste afdelinger af Microsoft.
Da Computerworld i 2008 interviewede Stephen Elop var temaet for samtalen netop forandring.
"Verden er under forandring. Og selvom vi er bekymrede over, hvad der kommer, bliver vi nødt til at favne forandringerne, hvis vi vil være markedsledende," sagde han.
Det er netop den tilgang til verden, der er forklaringen på, at Stephen Elop nu kan sætte sig i direktør-stolen i Espoo, Finland.
Den hidtidige direktør, Olli-Pekka Kallasvuo, har været ansat i Nokia siden 1980 med adskillige ledelsesposter, indtil han i 2006 blev administrerende direktør.
Som den firmaets mand, han er, har han været i stand til at overskue styringen af virksomhedens næsten 130.000 ansatte fordelt på afdelinger i 120 forskellige lande.
Spørgsmålet har imidlertid længe været, om han var den rette til at forny Nokia, og allerede tidligere på sommeren kom det frem, at Olli-Pekka Kallasvuo stod til en fyring.
På det tidpunkt var Nokia-aktien på få måneder faldet med over 40 procent.
En kapitalist kommer til byen
Det må formodes, at Stephen Elop vil have viljen og evnerne til at nytænke Nokias forretning. Og der er nok at tage fat på.
Nokia står over for en egentlig eksamen, når den relancerede Symbian-platform og den nye Nokia N8-topmodel lanceres senere på måneden.
Det bliver en slags prøveklud på, om Nokias beslutning om at holde fast i, at en relancering af den gamle platform var det rigtige - noget som flere allerede har betvivlet.
Stephen Elop er som Microsoft-mand opdraget til, at man først og fremmest skal følge pengene.
Hvis han efter et stykke tid kan konstatere, at den relancerede Symbian-platform fortsat ikke har opnået samme momentum som de fremadstormende konkurrenter, kan hans reaktionen meget vel blive kort og kontant.
Holder strategien?
Samtidig skal han forholde sig til den strategi, som Olli-Pekka Kallasvuo fremlagde helt fra begyndelsen af sin regeringstid, nemlig at Nokia i stigende grad skulle satse på internettjenester.
Det har siden hen ført til diverse tjenester inden for spil, kort, medier og musik - samlet under brandet Ovi.
Alle disse vil i den kommende tid blive målt og vejet af den nu tidligere Microsoft-topchef.
Nokia adskiller sig desuden fra mange af konkurrenterne ved både at satse på det absolutte high-end-marked med de dyre, avancerede smartphones og markedet for helt billige mobiltelefoner.
Stephen Elop kommer på en opgave med at finde den rette balance i dette regnestykke.
På papiret virker Stephen Elop som et interessant valg for Nokia, der har brug for nye kræfter i toppen.
Nu vil tiden vise, om amerikaneren kan stoppe den negative udvikling for verdens største mobilproducent.