DIBS Payment Services er et af de få selskaber, som tjener mange penge uden at risikere ret meget.
Selskabet er en af de største formidlere af betalingskorttransaktioner i Norden, og står eksempelvis bag 80 procent af alle Dankort-transaktioner på nettet. Risikoen vender vi tilbage til.
I første halvdel af 2010 formåede DIBS, hvis moderselskab er noteret på børsen i Stockholm, at øge omsætningen med 16 procent til 58 millioner kroner sammenlignet med den samme periode i 2009.
Heraf stod den danske del af forretningen for 24,4 millioner kroner svarende til en vækst på 42 procent. Resultatet før skat i perioden nåede 17,5 millioner kroner mod 14,7 millioner i 2009.
Antallet af kunder hos DIBS har rundet 13.100, og værdien af det samlede antal transaktioner var på mere end 36 milliarder kroner i årets første to kvartaler.
"Vores forventninger er, at forretningen fortsætter med at udvikle sig positivt. Flere nye brancher begynder at bruge internettet som salgskanal, og når e-handlen vokser, så smitter det automatisk af på vores omsætning," siger Lars Friis, administrerende direktør, DIBS Payment Services.
Store forventninger til e-services
Den offentlige sektor er også ved at få øjnene op for, at internettet er en nem måde at få sine betalinger hjem på.
Eksempelvis er Skat, DSB og Gentofte Kommune blandt DIBS's nye kunder. Hos disse kunder er der ikke tale om traditionel handel med fysiske produkter, men snarere såkaldte e-services, der kan være alt fra betaling af restskat og køb af tog- og busbilletter til fornyelse af kørekort og sygesikringskort.
"E-services er en enkel og nem måde for forbrugerne at betale på og klart et område i vækst. Men der går nok en rum tid, inden den offentlige sektor for alvor får e-services rullet ud og implementeret," siger Lars Friis.
I andet kvartal fik DIBS 683 nye kunder i butikken, hvilket er den største tilstrømning af kunder i et enkelt kvartal i virksomhedens historie.
"Mange af de nye kunder er små med lave gennemsnitlige indtægter, men det er præcis i dette segment, at mange af de kommende succesrige e-handelsbutikker findes," skriver DIBS blandt andet i sin halvårsberetning.
Så er vi størst
Konkurrenterne på det danske marked er især Auriga og PayEx.
Der findes ingen offentlig tilgængelige undersøgelser på området, men de to virksomheder sidder ifølge flere kilder i branchen på henholdsvis 10-15 og cirka 10 procent af markedet, mens DIBS er storebror med en andel på 40-50 procent af markedet for formidling af elektroniske betalinger.
"Cifre og statistik er lidt svært at have med at gøre, især da vi (Auriga ePayment, red.) arbejder nordisk og nordeuropæisk til hverdag, og samtidig udvikler os internationalt," siger Anders Berggren, manager, Auriga ePayment International.
Han bekræfter, at Auriga ser DIBS og PayEx som de væsentligste konkurrenter i Norden og Danmark og mener også, at når det gælder traditionel e-handel, så ligger DIBS's markedsandel på 40-50 procent.
"Men lægger vi også andre typer af elektroniske betalinger ind i regnestykket, så er Auriga ePayment betydelig større end DIBS," siger Anders Beggren.
Og så var det der med den lille risiko. Den påstand har DIBS selv tidligere forklaret sådan her: "Vi baserer os på udelukkende at formidle datatransaktioner, og er derfor ikke udsat overhovedet for nogen finansielle risici i forhold til transaktioner."