Artikel top billede

Sådan gør du din webnavigation meget bedre

Klumme: Vi kan lære meget af supermarkederne, når vi skal udvikle god navigation på vores websites. Få 10 gode råd til projektet her.

Mange tror stadig, at informationsarkitektur handler om, hvordan man laver en god navigation på sit website.

Og det er rigtigt, at en god informationsarkitektur gør det nemt at lave en god navigation.

Men at arbejde med navigation er ikke nødvendigvis det samme som at arbejde med informationsarkitektur.

I supermarkedet forventer vi selv at kunne finde rundt i butikken og hen til kassen.

Men vi forventer også at finde varerne placeret efter et system, så det giver sig selv.¨

Sagt på en anden måde: Hvis jeg ikke kunne regne med, at dåsetomaterne stod sammen med andet dåsemad i butikken, ville jeg enten dø af stress, når jeg skulle lave lasagne - eller helt undlade at lave lasagne.

God struktur

Informationsarkitektur på websites handler på samme måde om, hvordan man organiserer og strukturerer indholdet, så det giver mening for brugerne og samtidig understøtter opstillede forretnings- og konverteringsmål.

Tilbage i supermarkedet er det således ligeså vigtigt for forretningen, at varerne placeres, så indkøbskurven fyldes - og helst med flere varer, end jeg egentlig havde planlagt.

Informationsarkitektur er med andre ord den digitale pendant til supermarkedets space management.

Informationsarkitektur handler basalt set om, hvordan vi forstår ting.

Her er vores primære kommunikationsform, sproget, et godt sted at begynde.

I sproget finder vi to principper: Princippet om lighed (paradigmatisk akse) og princippet om sammenhæng (syntagmatisk akse) - også kendt som "kategori" og "flow".

Princippet om Lighed bruges til kategorisering. En hund, en ørred og en ørn tilhører alle kategorien "dyr", men tilhører hver deres underkategori/arter af dyr; pattedyr; fisk og fugl - igen underinddelt i racer.

Ting, der ligner hinanden, eller deler egenskaber, kategoriseres altså sammen på det niveau, hvor de hører til. Oversæt dette til madvarer, og du har supermarkedets hyldeopdeling. Oversæt det til websitet, og du har din menustruktur.

Sådan gør du - se de 10 gode råd

Princippet om Sammenhæng bruges til at danne budskaber.

I sproget bruger vi dette princip til at danne meningsfulde sætninger. Jeg skal bruge bestemte typer af ord for f.eks. at danne sætningen: "Jeg drikker kaffe".

Sætningen "Drikker kaffe jeg" giver ingen mening, fordi rækkefølgen er forkert, mens "Jeg mener kaffe" ikke giver mening, fordi ordet "mener" ikke passer ind.

Informationer skal altså placeres i den rigtige sammenhæng og rækkefølge for at give mening.

En gennemtænkt kategorisering og sammenhæng skaber et meningsfuldt website, der understøtter en bestemt og ønsket brugeradfærd.

Målet er at sammensætte informationer på en sådan måde, at de rigtige informationer optræder de rigtige steder i den rigtige sammenhæng. Det giver mening for brugeren - og plus på bundlinjen.

Så selvom virkeligheden altså er mere kompleks, kommer her 10 "hurtige" råd til en meningsfuld webnavigation:

- Lav en liste over alle indholdssider på dit web-site.
Giv hver side en værdi fra 1-5, hvor 1 er vigtigst og 5 er mindst vigtig.

- Kategoriser siderne efter princippet om Lighed.

- Test om brugerne af dit site er enige i din kategorisering.

- Lav et sidediagram, hvor du i hver søjle placerer en kategori. Sider med værdien 1 placeres øverst i hierarkiet, sider med værdien 5 nederst.

- Link alle de relevante indholdssider med hinanden efter princippet om Sammenhæng.

- Tegn et flowdiagram over disse sammenhænge.

- Test om brugerne af dit site er enige i disse flows.

- Test om dine brugere kan finde rundt på sitet ved at give dem navigationsopgaver.

- Lad dine brugere i en test se på forsiden i fem sekunder, hvorefter de skal kunne svare på, hvad siden handler om, og hvad de kan få ud af at bruge den.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere