Artikel top billede

Sådan gør du din webnavigation meget bedre

Klumme: Vi kan lære meget af supermarkederne, når vi skal udvikle god navigation på vores websites. Få 10 gode råd til projektet her.

Mange tror stadig, at informationsarkitektur handler om, hvordan man laver en god navigation på sit website.

Og det er rigtigt, at en god informationsarkitektur gør det nemt at lave en god navigation.

Men at arbejde med navigation er ikke nødvendigvis det samme som at arbejde med informationsarkitektur.

I supermarkedet forventer vi selv at kunne finde rundt i butikken og hen til kassen.

Men vi forventer også at finde varerne placeret efter et system, så det giver sig selv.¨

Sagt på en anden måde: Hvis jeg ikke kunne regne med, at dåsetomaterne stod sammen med andet dåsemad i butikken, ville jeg enten dø af stress, når jeg skulle lave lasagne - eller helt undlade at lave lasagne.

God struktur

Informationsarkitektur på websites handler på samme måde om, hvordan man organiserer og strukturerer indholdet, så det giver mening for brugerne og samtidig understøtter opstillede forretnings- og konverteringsmål.

Tilbage i supermarkedet er det således ligeså vigtigt for forretningen, at varerne placeres, så indkøbskurven fyldes - og helst med flere varer, end jeg egentlig havde planlagt.

Informationsarkitektur er med andre ord den digitale pendant til supermarkedets space management.

Informationsarkitektur handler basalt set om, hvordan vi forstår ting.

Her er vores primære kommunikationsform, sproget, et godt sted at begynde.

I sproget finder vi to principper: Princippet om lighed (paradigmatisk akse) og princippet om sammenhæng (syntagmatisk akse) - også kendt som "kategori" og "flow".

Princippet om Lighed bruges til kategorisering. En hund, en ørred og en ørn tilhører alle kategorien "dyr", men tilhører hver deres underkategori/arter af dyr; pattedyr; fisk og fugl - igen underinddelt i racer.

Ting, der ligner hinanden, eller deler egenskaber, kategoriseres altså sammen på det niveau, hvor de hører til. Oversæt dette til madvarer, og du har supermarkedets hyldeopdeling. Oversæt det til websitet, og du har din menustruktur.

Sådan gør du - se de 10 gode råd

Princippet om Sammenhæng bruges til at danne budskaber.

I sproget bruger vi dette princip til at danne meningsfulde sætninger. Jeg skal bruge bestemte typer af ord for f.eks. at danne sætningen: "Jeg drikker kaffe".

Sætningen "Drikker kaffe jeg" giver ingen mening, fordi rækkefølgen er forkert, mens "Jeg mener kaffe" ikke giver mening, fordi ordet "mener" ikke passer ind.

Informationer skal altså placeres i den rigtige sammenhæng og rækkefølge for at give mening.

En gennemtænkt kategorisering og sammenhæng skaber et meningsfuldt website, der understøtter en bestemt og ønsket brugeradfærd.

Målet er at sammensætte informationer på en sådan måde, at de rigtige informationer optræder de rigtige steder i den rigtige sammenhæng. Det giver mening for brugeren - og plus på bundlinjen.

Så selvom virkeligheden altså er mere kompleks, kommer her 10 "hurtige" råd til en meningsfuld webnavigation:

- Lav en liste over alle indholdssider på dit web-site.
Giv hver side en værdi fra 1-5, hvor 1 er vigtigst og 5 er mindst vigtig.

- Kategoriser siderne efter princippet om Lighed.

- Test om brugerne af dit site er enige i din kategorisering.

- Lav et sidediagram, hvor du i hver søjle placerer en kategori. Sider med værdien 1 placeres øverst i hierarkiet, sider med værdien 5 nederst.

- Link alle de relevante indholdssider med hinanden efter princippet om Sammenhæng.

- Tegn et flowdiagram over disse sammenhænge.

- Test om brugerne af dit site er enige i disse flows.

- Test om dine brugere kan finde rundt på sitet ved at give dem navigationsopgaver.

- Lad dine brugere i en test se på forsiden i fem sekunder, hvorefter de skal kunne svare på, hvad siden handler om, og hvad de kan få ud af at bruge den.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren