Artikel top billede

Sådan gør du din webnavigation meget bedre

Klumme: Vi kan lære meget af supermarkederne, når vi skal udvikle god navigation på vores websites. Få 10 gode råd til projektet her.

Mange tror stadig, at informationsarkitektur handler om, hvordan man laver en god navigation på sit website.

Og det er rigtigt, at en god informationsarkitektur gør det nemt at lave en god navigation.

Men at arbejde med navigation er ikke nødvendigvis det samme som at arbejde med informationsarkitektur.

I supermarkedet forventer vi selv at kunne finde rundt i butikken og hen til kassen.

Men vi forventer også at finde varerne placeret efter et system, så det giver sig selv.¨

Sagt på en anden måde: Hvis jeg ikke kunne regne med, at dåsetomaterne stod sammen med andet dåsemad i butikken, ville jeg enten dø af stress, når jeg skulle lave lasagne - eller helt undlade at lave lasagne.

God struktur

Informationsarkitektur på websites handler på samme måde om, hvordan man organiserer og strukturerer indholdet, så det giver mening for brugerne og samtidig understøtter opstillede forretnings- og konverteringsmål.

Tilbage i supermarkedet er det således ligeså vigtigt for forretningen, at varerne placeres, så indkøbskurven fyldes - og helst med flere varer, end jeg egentlig havde planlagt.

Informationsarkitektur er med andre ord den digitale pendant til supermarkedets space management.

Informationsarkitektur handler basalt set om, hvordan vi forstår ting.

Her er vores primære kommunikationsform, sproget, et godt sted at begynde.

I sproget finder vi to principper: Princippet om lighed (paradigmatisk akse) og princippet om sammenhæng (syntagmatisk akse) - også kendt som "kategori" og "flow".

Princippet om Lighed bruges til kategorisering. En hund, en ørred og en ørn tilhører alle kategorien "dyr", men tilhører hver deres underkategori/arter af dyr; pattedyr; fisk og fugl - igen underinddelt i racer.

Ting, der ligner hinanden, eller deler egenskaber, kategoriseres altså sammen på det niveau, hvor de hører til. Oversæt dette til madvarer, og du har supermarkedets hyldeopdeling. Oversæt det til websitet, og du har din menustruktur.

Sådan gør du - se de 10 gode råd

Princippet om Sammenhæng bruges til at danne budskaber.

I sproget bruger vi dette princip til at danne meningsfulde sætninger. Jeg skal bruge bestemte typer af ord for f.eks. at danne sætningen: "Jeg drikker kaffe".

Sætningen "Drikker kaffe jeg" giver ingen mening, fordi rækkefølgen er forkert, mens "Jeg mener kaffe" ikke giver mening, fordi ordet "mener" ikke passer ind.

Informationer skal altså placeres i den rigtige sammenhæng og rækkefølge for at give mening.

En gennemtænkt kategorisering og sammenhæng skaber et meningsfuldt website, der understøtter en bestemt og ønsket brugeradfærd.

Målet er at sammensætte informationer på en sådan måde, at de rigtige informationer optræder de rigtige steder i den rigtige sammenhæng. Det giver mening for brugeren - og plus på bundlinjen.

Så selvom virkeligheden altså er mere kompleks, kommer her 10 "hurtige" råd til en meningsfuld webnavigation:

- Lav en liste over alle indholdssider på dit web-site.
Giv hver side en værdi fra 1-5, hvor 1 er vigtigst og 5 er mindst vigtig.

- Kategoriser siderne efter princippet om Lighed.

- Test om brugerne af dit site er enige i din kategorisering.

- Lav et sidediagram, hvor du i hver søjle placerer en kategori. Sider med værdien 1 placeres øverst i hierarkiet, sider med værdien 5 nederst.

- Link alle de relevante indholdssider med hinanden efter princippet om Sammenhæng.

- Tegn et flowdiagram over disse sammenhænge.

- Test om brugerne af dit site er enige i disse flows.

- Test om dine brugere kan finde rundt på sitet ved at give dem navigationsopgaver.

- Lad dine brugere i en test se på forsiden i fem sekunder, hvorefter de skal kunne svare på, hvad siden handler om, og hvad de kan få ud af at bruge den.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere