Artikel top billede

AMD vinker farvel til kendt varemærke

Tiden er nu inde til, at AMD høster den fulde ære også for sine grafikprodukter.

Computerworld News Service: Advanced Micro Devices vil fjerne navnet ATI fra sine produkter og således opløse et varemærke, der ellers har været tæt forbundet med grafikentusiaster gennem de sidste 25 år, oplyser virksomheden.

AMD tilbyder en vifte af grafikprodukter under varemærket ATI heriblandt Radeon, FirePro og EyeFinity.

Chip-selskabet vil fra årets udgang i stedet benytte navnet AMD til disse produkter, oplyser Drew Erskine, der er talsmand for AMD.

Denne varemærkeændringer vil ikke påvirke virksomhedens udbud af eller planer for grafikprodukter, forsikrer Erskine.

ATI blev oprindeligt oprettet i 1985 som en producent af grafikhardware og blev opkøbt i 2007 af AMD for 5,4 milliarder dollar, eller hvad der i dag svarer til knap 32 milliarder kroner.

ATI var dengang en af de største producenter af grafikchip til forbruger-elektronik, settop-bokse og spilkonsoller. AMD udtalte på daværende tidspunkt, at virksomheden ville forsætte med at tilbyde ATI-produkter, og lancerede i samme periode et nyt processordesign under navnet Fusion, som ville kombinere høj grafikydelse og CPU på den samme chip.

AMD havde dog problemer med at inkorporere ATI i sin drift og havde udgifter på milliarder af dollar, hvilket påvirkede virksomhedens rentabilitet.

Brancheobservatører erklærede i første omgang fusionen mellem AMD og ATI for en fiasko, men fordelene bliver nu endelig høstet.

AMD offentliggjorde i årets andet kvartal en hurtigere vækst i grafikmarkedet i forhold til samme periode året før end markedsførende Intel og konkurrenten Nvidia.

Efter flere forsinkelser er virksomheden nu ved at være klar med chip baseret på Fusion-arkitekturen:

Der vil i fjerde kvartal blive sendt en chip på markedet under kodenavnet Ontario.

Virksomheden har hele tiden haft valget at ændre varemærket siden fusionen, men Erskine fortæller, at tiden først er inde nu, da AMD ønsker at drage fordel af sit stigende momentum i grafikmarkedet.

Denne ændring kan være med til at øge bevidstheden om AMD. Apple benytter eksempelvis ATI-grafik i sin iMac, og ATI-logoet har derfor en fremtrædende placering på Apples website. Det vil i stedet blive AMD's logo, der får denne plads, hvilket kan hjælpe til at udvide virksomhedens synlighed.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere