Du kan ikke have ondt af dig selv og være ligeglad på samme tid, lyder et gammelt ordsprog.
Og det kan være yderst rammende for de virksomheder, som lader online-renomméet sejle i søgemaskinerne uden at ændre kurs for at øge sin brandingværdi og bundlinje.
"Statistikkerne viser jo, at folk søger informationer igennem søgemaskiner på nettet frem for at taste URL'er ind. Og jo mere økonomisk betydningsfuld handlen er, des mere researcher de i søgemaskinerne," siger online-markedsføringseksperten Mikkel deMib Svendsen.
Han forklarer, at firmaer med ringetoner til en krone næppe er i farezonen for at blive sorteret fra på grund af dårlig omtale, mens selskaber, der sælger biler, stereoanlæg og andre dyre forbrugsgoder derimod bliver kigget grundigt efter i sømmene.
"Søgemaskiner er ikke den primære informationskilde for alle, men for rigtig mange mennesker starter købet af dyre ting her," siger Mikkel deMib Svendsen om søgemaskinernes betydning for e-handlen.
Han fremhæver, at han flere gange har hørt fra virksomheder, der er ligeglade med search reputation management med udsagn om, at kunderne bare kommer ned i butikken og spørger, hvis der er noget, de vil vide om produkterne.
"Den slags udsagn er jo temmelig naive," lyder vurderingen fra Mikkel deMib Svendsen.
Kritik af SEO-folket
Ofte lyder kritikken, at reputation management bare er en billig måde for søgemaskineoptimerings-folk (SEO-folk) til at få smør på brødet.
Det skyldes, at den agtpågivende opførsel omkring en virksomheds online-omdømme reelt er historien om den uendelige historie, hvor virksomheden hele tiden skal sørge for at holde sin sti ren for kritiske og urigtige oplysninger i de øverste søgeresultater.
Den slags kritik har Mikkel deMib Svendsen dog kun et skuldertræk til overs for.
"Ligesom en bygningsekspert påpeger, at en bygning kunne trænge til vedligeholdelse i form af maling eller nyt fortov, så er vi fagmænd på søgemaskineoptimering og kan se, om en virksomheds ry trænger til en kærlig hånd på nettet," siger Mikkel deMib Svendsen.
"Det er ikke et særligt validt argument at påpege, at SEO-folk med økonomisk interesse i søgemaskineoptimering som må udtale sig om online-branding. Så ryger alle eksperterne jo i svinget," fortsætter han.