Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Artikel top billede

Foto: Federico Ciamei. (Foto: Federico Ciamei / Federico Ciamei)

Virksomhedens syv dødssynder i søgemaskinen

Hvis du vil fremstå som en troværdig virksomhed på nettet, er søgemaskinen det rene minefelt at navigere i. Marketingekspert peger på syv synder, du for Guds skyld ikke må begå.

At din virksomhed blot er til stede på nettet med en hjemmeside, var fint nok i 1997.

Men i 2010 er konkurrencen skærpet og nettet så værdifuldt som handelsplads, at det i endnu højere grad gælder om at tage potentielle kunder i hånden hele vejen fra deres indledende søgen efter informationer til at forføre dem ind på netop dit website, hvor de så kan se alle dine fantastiske produkter og serviceydelser.

Den håndtering sker ofte i en søgemaskine som eksempelvis Google, hvor oserne ofte begynder deres indkøb. Det gælder derfor om at ligge godt placeret i toppen af søgefeltet for at blive set - og klikket på.

Ren og skær markedsføring

Men kunderne er ikke altid kun på udkig efter her-og-nu-slagtilbud. De undersøger markedet, før de kaster deres surt sammensparede gysser efter netop dine varer.

Derfor er det for den moderne virksomhed vigtigt at fremstå positivt i søgemaskinerne og nedtone enkelte utilfredse kunders negative ytringer om dårlige oplevelser med dine produkter, hvilket på få sekunder kan skræmme kunderne væk fra din forretning og ind til konkurrenternes hjemmesider.

Lyder det som markedsføring af ens egne fortræffeligheder og forsøg på at tysse negative historier ihjel?

Jamen, det er det også.

"Markedsføring handler jo i bund og grund om, at manipulere omgivelserne via medierne til at mene, som man selv mener - nemlig, at ens produkter er de bedste. Det sker i avisannoncer, tv-reklamer og selvfølgelig også i søgemaskiner," siger en af Danmarks grand old online-marketing-eksperter, Mikkel deMib Svendsen, til Computerworld.

Mere troværdigt end annoncer

Han peger på, at søgemaskiner i lighed med de fleste andre medier også er kommercielle spillere.

Her er det bare søgemarkedsføring, som er kerneforretningen for søgeselskaber som Google, Yahoo og Microsoft - og det kan virksomheder benytte sig af til at placere sig i toppen af søgeresultaterne med historier om selskabets kompetencer.

Det mener Mikkel deMib Svendsen i hvert fald.

Dødssynderne skader din virksomhed

Mikkel deMib Svendsen hævder, at der reelt set intet nyt er i den PR-teknik i forhold til, at en virksomhed kan få held til at placere sine (positive) historier med redaktionel omtale i traditionelle medier som tv, radio og aviser, hvilket alt andet lige hæver troværdigheden omkring virksomhedens budskab sammenlignet med at indrykke en betalt annonce i selv samme medier.

"Jeg mener, det er helt legitimt at bruge sin ytringsfrihed til at få sin virksomheds historier igennem mediemaskinen - og naturligvis også i søgemaskinerne," siger Mikkel deMib Svendsen og fortsætter:

"Og hvis toppen af søgeresultaterne er fyldt godt ud med positive historier om din virksomhed, så kan det blive svært at presse nogle negative historier ind," forklarer han.

Rygte-pasning på nettet

Metoden til at polere sit online-omdømme hedder search reputation management, og går i al sin enkelthed ud på at fremstå som en god, solid og velfungerende virksomhed på nettet, når folk søger efter din virksomhed eller virksomhedens varer.

Mikkel deMib Svendsen har hørt megen kritik af metoden som værende uetisk, at den går mod ytringsfriheden og det skader virksomhedens omdømme, mere end den gavner.

Men den kritik ryster han af sig.

"Search reputation management er jo i bund og grund ikke anderledes end at reklamere i aviser, radio og på tv eller få placeret historierne i de medier via lobbyister, PR-folk og spin-doktorer," fortæller han.

De syv dødssynder

I den sammenhæng peger han på syv dødssynder en virksomhed ikke må begå, hvis de ønsker at fremme sin online-branding og salg via søgemaskinerne:

1. Vær ligeglad med firma-omtalen i søgemaskinerne

2. Vi skal have fjernet al negativ omtale

3. Spam Google til randen med positive historier

4. Search reputation management - det er da uetisk

5. Søge-manipulation skader firmaets omdømme

6. Snyd i søgemaskinerne går mod ytringsfriheden

7. Sociale medier er vigtigere end søgemaskinerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, Horsens: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

10. april 2025 | Læs mere


BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere