Der kan siges meget om SAP. En tysk mastodont af den klassiske skole.
Verdens største leverandør af ERP til verdens største virksomheder. Får fordommene frit løb, er selskabet forretningssoftwarens pendant til Wurst og Sauerkraut - ikke så farverig, men seriøst og bundsolidt.
At SAP skulle være med til at gøre markedet for forretningssoftware interessant og spændende at følge, er imidlertid noget, de færreste traditionelt ville skyde selskabet i læderbuksen.
Men kig igen, for der er noget, der rykker syd for grænsen, og det er ikke on-premise væg-til-væg ERP.
Et voldsomt aggressivt ambitionsniveau er det første, der er værd at notere sig.
Den dynamiske duo
Den dynamiske CEO-duo bestående af Bill McDermott og danske Jim Hagemann Snabe har sat sig et mål om, at en milliard brugere skal have adgang til SAP's applikationer i 2015. En milliard.
Det er 965 millioner flere brugere end de 35 millioner, virksomheden kan mønstre på applikationerne i dag.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan selskabet har tænkt sig at udbrede SAP til 965 millioner flere brugere, end selskabet har i dag.
En del af svaret findes i en tilpasning af begrebet bruger. Med i de 965 millioner vil SAP også tælle de brugere, der kan få adgang til løsningen, blandt andet gennem nye SAP-applikationer, der kan tilgås via mobilen.
Et andet ben i ambitionen er selskabets on-demand-satsning i skyen - BusinessBy-Design. Og det er her, det begynder at blive rigtig interessant.
Med BusinessByDesign går tyskerne benhårdt efter markedet for de små og mellemstore virksomheder, det vil sige dem med mellem 100 og 500 ansatte.
Det er en godbid af et marked. I 2009 lå tæt ved 30 procent af Vesteuropas softwareindkøb i det segment, og det er her, IDC spår de største vækstrater i softwareindkøb i de kommende år.
Det er imidlertid også et marked med en tæt population af konkurrenter.
En række lokale spillere, kombineret med kendinge som Microsoft, er veletablerede her, og så er der alle de nye.
NetSuite, FinancialForce og Salesforce er eksempler på de virksomheder, der vokset op i en spirende on-demand-verden.
Her er fremtidens konkurrenter
Jim Hagemann Snabe anerkender i dag udfordringen overfor Computerworld. Det kan du læse mere om her.
"Vores fremtidige konkurrenter bliver de nye on-demand-leverandører. Kunderne kan jo vælge at sætte mange forskellige services sammen i en on-demand-verden," lyder det fra danskeren.
Snabes og McDermotts sats er, at kunderne i mellemmarkedet vil foretrække en ensartet underliggende arkitektur også i deres on-demand-løsninger, og har de ret, så har SAP solide muskler at spille med.
Det er blandt andet det, de gør godt hos de store kunder.
Det er ikke første gang, at SAP søger nedad i markedet. I 2002 lancerede selskabet BusinessOne, der er suiten til de helt små 0-100 mands virksomheder.
Også her ramte de et marked med mange lokale konkurrenter, og det er stadigvæk ikke lykkedes SAP at tage mere end cirka fem procent af det vesteuropæiske marked.
Hæderligt, for det er et fragmenteret marked, men langt fra en bragende succes.
Og netop BusinessOne-initiativets beskedne succes taler til en af SAP's store udfordringer...SAP selv.
For på trods af gode takter, nyt ledelsesteam, opbygningen af en partner-struktur og sats på produktinnovation, så har virksomheden stadig et ry og et image som leverandør af tunge løsninger til store virksomheder.
Skal de voldsomme ambitioner for SAP's udbredelse lykkes, skal Snabe og McDermott derfor ud på en større charmeoffensiv.
SAP skal overbevise kunder og partnere om, at de har forstået, hvad det vil sige at arbejde som virksomhed i SMV-segmentet og at de kan levere løsninger, der matcher den virkelighed.