Computerworld News Service: Samtidig med, at Yahoo indleder overgangen til Microsofts søgemaskine Binghar virksomheden besluttet at droppe Search Monkey, som er en udviklingsplatform designet til at lade eksterne kodere skabe applikationer, der kan forbedre Yahoos søgeresultater.
Search Monkey, der blev lanceret i maj 2008, vil blive lukket ned 1. oktober, hvor udviklings-værktøjerne, applikationsgalleriet og dertilhørende materiale vil blive taget offline.
Koden kan gemmes
"Som konsekvens vil tredjeparts-applikationer, infobar-applikationer og dataservices ikke længere dukke op blandt Yahoos søgeresultater. De udviklere, der gerne vil gemme koden, skal sørge for at eksportere den ved hjælp af deres foretrukne copy-paste-metode inden da," skriver product manager ved Yahoo, Natasha Fattedad.
Yahoo regner med at begynde at bruge Bings back-end søgemaskine på søgesiden i USA og Canada i denne uge i henhold til det 10-årige søge-partnerskab, der blev offentliggjort sidste år.
Selskabet beder webmastere om at fortsætte med at bruge tjenesten Site Explorer, samtidig med at de lærer Bing Webmaster Center at kende.
Begge er designede til at gøre det muligt for webmastere at kommunikere deres hjemmesiders struktur til Yahoos og Bings web crawlers.
"For at holde tingene simple, vil vi i overgangsperioden dele de sideinformationer, som I lægger i Site Explorer, med Microsoft," skriver Neal Sample, som er Yahoos vice president of Social, Open & Publishing Platforms, i et blogindlæg.
Med Search Monkey blev resultaterne forbedrede på mere end 60 procent af Yahoos resultat-sider via billeder, links og andre informationer, fortæller Natasha Fattedad.
Platformen hjalp brugerne med at indsnævre søgeresultaterne med filtre.
Yahoo vil stadig forsøge at forbedre søgeresultaterne ved hjælp af struktureret data, men med udgangspunkt i en anden metode, som lægger fokus over på udgiverens sider, fortæller Neal Sample.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen