Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

Teledirektør efter bøde: Telebranchen har et problem

Telebranchen har et troværdighedsproblem, fortæller direktøren for Onfone, som netop har fået en klækkelig bøde.

Læs også: Dansk mobilselskab får bøde på 50.000 kroner.

50.000 kroner.

Det er, hvad mobilselskabet Onfone betaler i bøde for at have et produkt på sin hjemmeside med mangelfulde oplysninger.

Administrerende direktør Morten Strunge fra Onfone ærgrer sig over bøden.

"Det er ærgerligt, og det er en fodfejl fra vores side. Vi manglede at skrive nogle prisoplysninger på vores hjemmeside omkring minimumsprisen for en bindingsperiode på et internet-produkt," siger han og påpeger, at fejlen fandt sted for halvandet år siden.

Dumper i forbrugertillid

Tidligere har en række teleselskaber, som Forbrugerombudsmanden også meldte til politiet, over for Computerworld fortalt, at de fandt fremgangsmåden fra institutionen urimelig. Flere mente, at bødens størrelse var ude af proportioner, mens andre mente, at de blev hængt urimeligt ud.

Morten Strunge ønsker dog ikke at kritisere Forbrugerombudsmandens fremgangsmåde. I stedet henviser han til, at telebranchen konstant ligger i bunden i forbindelse med undersøgelser om forbrugertillid.

"Vi har et problem, hvis vi som branche ligger rangeret dårligere end brugtvognsforhandlere. Vi føler selv, at vi prøver at bryde det ved at have gennemsigtige produkter, men hvis andre i branchen ikke er helt ærlige, så rammer det også os," siger han.

Senest endte telebranchen i bunden af Forbrugerredegørelse 2010, som Forbrugerstyrelsen udsendte i juni. Morten Strunge mener, at gennemsigtige priser er vejen frem.

"Vi prøver at bryde de problemer, der er ved troværdigheden, ved, at vi ikke har bindingsperiode på vores produkter. Hos os kan man opsige abonnementer fra dag til dag, hvis man ikke ønsker at være kunde, ligesom vi ikke har opkaldsafgifter, minuttakseringer og så videre," fortæller han og tilføjer, at selskabet har gjort op med bindingsperioder.

Forbrugerombudsmanden meldte otte teleselskaber til politiet i juni sidste år, og seks af sagerne er nu afsluttet. De to sidste og uafsluttede sager omhandler Telenor og Dansk Net.

Læs også: Dansk mobilselskab får bøde på 50.000 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere