I de gode gamle dage købte du et VHS-bånd eller en dvd-skive, og dem kunne du så afspille i det grej, du havde stående derhjemme. Du kunne også tage dem med over til en kammerat eller låne dem ud til et familiemedlem.
Det er lidt mere besværligt i dag.
Køber du en ny Blu-ray-film, så virker den kun på din Blu-ray-afspiller. Du kan ikke få filmen over på din bærbare computer, mobiltelefon, din iPad eller de mange andre gadgets, som i dag kan afspille video. Køber du en film på Zune Marketplace, så virker den kun på din Xbox 360, og det er mere end besværligt at få en dvd-film over på eksempelvis din iPod Touch eller Nintendo DSi.
Det har fået mange forbrugere til at holde sig fra de nye formater, mens andre simpelthen ikke gider bruge penge på produkter, der ikke bare virker hele tiden og alle vegne. Så hellere downloade skidtet fra nettets skyggesider.
Den slags er man selvfølgelig ikke meget for i Hollywood, og derfor har filmbranchen nu slået sig sammen med verdens største teknologiselskaber for at skabe et system, som skal gøre det nemt og smertefrit for os forbrugere at afspille film og indhold på tværs af gadgets og webtjenester.
Bag ideen, der vil blive solgt og markedsført som UltraViolet,
står Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE).
Filmsamlingen styres online
Kort og godt, så er UltraViolet en stor database i skyen, som holder øje med, hvilke film og tv-serier, du har rettigheder til at se. Køber du en dvd, en Blu-ray eller digital kopi fra en tjeneste på nettet, så bliver den automatisk registret på din UltraViolet-konto og du har nu adgang til filmen på alt det udstyr, der er kompatibelt med formatet.
Får du lige pludselig lyst til at se filmen på dit internetopkoblede-fladskærmsfjernsyn, din PlayStation 3, din bærbare pc eller din mobiltelefon, så er det bare at logge ind i din UltraViolet-konto og begynde at streame eller downloade filmen med det samme.
- Vores mål er at etablere UltraViolet som et symbol for digital underholdning. Et symbol, der giver forbrugerne frihed og adgang, lige meget hvor de er, tiltro til, at det bare virker og det størst mulige udvalg af indhold, butikker og enheder, siger Mitch Singer, øverste chef for DECE og teknisk direktør for Sony Pictures Entertainment.
Eller sagt på en anden måde: Køber eller downloader du en film med UltraViolet-logo, så virker den på og med alle de produkter og webtjenester, der også bærer logoet.
Der er penge i tværfunktionalitet
Firmaerne bag UltraViolet bruger bankautomaten som forbillede. Her kan kunderne nemlig bruge deres kort, hæve penge og lave andre transaktioner på tværs af de forskellige banker og firmaer.
Problemet er så bare, at nogle gange koster det penge at bruge dit kort. Der er gebyr hist og her, og det er ikke altid, at dit American Express eller Diner's kort accepteres som betalingsmiddel.
Det er også problemet med UltraViolet. De mange forskellige digitale formater er vidt forskellige hvad angår billed- og lydkvalitet og ekstrafunktioner og bonusindhold. Her er firmaerne nødt til at lave forskellige niveauer, for har jeg købt en film på dvd, så giver det jo ikke mening at lade mig streame den fra en webtjeneste i HD-opløsning... Med mindre jeg betaler ekstra, altså.
UltraViolet kræver også en internetforbindelse for at fungere, og selvom flere og flere gadgets nu kommer med indbygget Wi-Fi eller 3G, så kan vi stadigvæk godt forestille os brugsscenarier, hvor du gerne vil afspille en film, men ikke har mulighed for at komme på nettet og få godkendt filmen op imod din konto.
Det er endnu også usikkert, om UltraViolet vil fungere med de film, du allerede har købt og har i samlingen, eller om man starter på en frisk, og så blot må leve med, at ens eksisterende film er begrænset til ét format og én platform.
En stor mundfuld
Går alt som forventet, så vil du om kort tid kunne købe en film på Zune på din Xbox 360, senere streame den via Lovefilm via dit internetopkoblede flad-tv og nappe slutningen i toget på computer eller tablet. DECE lover også, at UltraViolet understøttet familiekontoer, så din bedre halvdel også kan se filmen på sin mobiltelefon, eller børnene kan se den på PlayStation 3 på værelset.
Det lyder næsten som utopi og ren fantasi, men der er et væld af store firmaer bag, så måske får de stablet projektet på benene. DECE består blandt andet af Sony, Microsoft, Nokia, Philips, Panasonic, Intel. HP, LG, DivX, Adobe samt filmselskaber som Sony Pictures, Warner Brothers, Fox Movies og Lionsgate.
Det er dog værd at nævne, at Disney arbejder på sit eget system, kaldet KeyChest, og Apple er ikke nævnt nogen steder i forbindelse med DECE. Der er i skrivende stund over 100 millioner iPhones, iPads og iPod Touches ude i hænderne på folk, og det er svært at skulle forklare, at UltraViolet 'bare virker,' men bare ikke lige der.
Det ser ud til, at underholdnings- og teknologibrancherne stadigvæk har en monumental opgave foran sig.