Google er den suverænt mest brugte søgemaskine i den vestlige verden, men det ser anderledes ud i Kina.
Her går det faktisk den forkerte vej for Google, efter at selskabet i marts droppede censuren på sin søgemaskine i Kina.
I slutningen af sidste år sad Google på 35,6 procent af det kinesiske søgemarked, men det tal er nu faldet til 24,2 procent. Det skriver IDG News Service. Derimod har den kinesiske søgemaskine Baidu nu 70 procent af markedet.
Ifølge analytikere er det længere tids usikkerhed om Googles fremtid i Kina, der har fået de kinesiske brugere til at forlade søgemaskinen.
Usikkerheden begyndte, fordi Googles e-mail-konti i december sidste år blev udsat for et kinesisk hacker-angreb. Et angreb, som ifølge flere kilder var orkestreret så professionelt, at myndighederne i Kina måtte stå bag. Det var samtidig bemærkelsesværdigt, at kontiene tilhørte menneskerettighedsaktivister, som kritiserede styret i Kina.
Google droppede censur - men censurerer igen
I begyndelsen af dette år udspillede der sig efterfølgende en magtkamp mellem firmaet Google og de kinesiske myndigheder. Google truede med at trække sig ud, men i den sidste ende valgte Google at blive.
Google besluttede i stedet som modsvar at fjerne den censur, som Google havde lagt på sine søgninger fra Kina. Det gjorde Google ved at omdirigere sin kinesiske søgemaskine google.cn til Google i Hong Kong.
Det skabte stor usikkerhed, om hvorvidt Google ville få fornyet sin søgelicens i Kina, som skulle genforhandles i juli. Men Google droppede omdirigeringen til Hong Kong, og de kinesiske myndigheder kvitterede ved at udstede en ny søgelicens til Google.
I dag har google.cn et filter, som sorterer Kina-kritiske søgninger fra, men brugerne af google.cn har mulighed for at klikke videre til google.com.hk, hvorfra de kan foretage søgninger uden filter.