Artikel top billede

Foto: iStock

Forbrugerrådet afviser længere mobil-binding

Det vil kun være til skade for forbrugerne, hvis teleselskaberne får lov til at forlænge bindingsperioden ved køb af telefoner, mener Forbrugerrådet.

Læs også: Tele-topchef: Vi må ikke sælge billige iPhones

Forbrugerne betaler overpris for mobiltelefoner, fordi teleselskaberne højest må binde kunderne i seks måneder. Det mener Telia-topchef Jesper Brøckner.

Teledirektøren ønsker mulighed for at binde kunderne i længere tid end et halvt år, når de køber en tilskudsmobil.

Men det er en rigtig dårlig idé, mener økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet.

"Lange bindingsperioder er alene en fordel for selskaberne, fordi det indebærer, at forbrugerne tager en del af risikoen ved nye produkter. Det medfører, at teleselskaberne ikke behøver at tage sig så meget af kvaliteten af de produkter, som de sælger, fordi forbrugerne er alligevel bundet til dem," siger Martin Salamon og tilføjer:

"Teleselskaberne forsøger at skabe en situation, hvor forbrugeren skal blive hos udbyderen, uanset hvordan selskabet opfører sig."

Særregel for teleselskaberne

I dag siger loven om forbrugeraftaler, at den maksimale bindingsperiode er seks måneder. Telebranchen har dog en særregel for bindingsperiode, og den er i dag fastsat til seks måneder ligesom i resten af samfundet. Men det er bindingsperioden inden for den særregel, som telebranchen ønsker forlænget.

"Man har indset, at seks måneder er en fornuftig periode for resten af markederne i Danmark, og teleselskaberne vil jo gerne behandles som andre brancher, så det her kunne jo være et godt sted at starte," argumenterer Martin Salamon.

Et udvalg nedsat af tidligere videnskabsminister Helge Sander (V) fremlagde i januar en rapport, som kom med forslag til, hvordan fremtidens højhastighedssamfund kan fremmes. Også juridisk. Heri fremhævede komitemedlemmerne, at teleselskaberne bør have lov til at binde kunder i mere end et halvt år. Men Martin Salamon ønsker det modsatte.

"Vi ser gerne, at perioden bliver endnu kortere end seks måneder, men der er i Danmark rigtig gode erfaringer med seks måneders binding, hvor det er lykkedes at indføre en masse ny teknologi hurtigt og smertefrit," siger han.

Netop Højhastighedskomiteen, som udvalget hed, blev kritiseret for at være domineret af erhvervsinteresser, mens forbrugerne ikke var repræsenteret af eksempelvis Forbrugerrådet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer