Kolding Kommune har oplevet stor frustration blandt sine medarbejdere på grund af implementering af et nyt it-system fra KMD.
Og selvom KMD lagde en release på med masser af fejl, så bærer kommunens ledelse også selv et ansvar for it-balladen.
"Det blev konstateret, at de afholdte analysemøder/workshop synliggjorde, at KMD har nogle udfordringer med hensyn til fejl/mangler ved releasen/Operasystemet, og at Jobcentret har nogle udfordringer med at få systemet korrekt implementeret i sygedagpengeafdelingen og en ledelsesmæssig udfordring med få udarbejdet arbejdsgangs- og snitfladebeskrivelser, som skal understøtte systemets anvendelse," skriver administrations- og retssikkerhedschef Inge Holberg Lehmann fra Kolding Kommune i et skriftligt svar til Computerworld.
Hun ridser op, at der har været afholdt i alt fire møder fra januar 2010 til april 2010 om emnet.
Mangler fælles fodslag
Computerworld har fået aktindsigt i mødereferaterne, hvor det blandt andet fremgår, at "der mangler fælles ledelsesmæssig 'fodslag'" i Kolding Kommune.
"KMD Opera er et redskab til understøttelse af sagsbehandlingen i mange afdelinger, og mange af arbejdsopgaverne i KMD Opera har snitflader til flere afdelinger."
"Det er derfor vigtigt, at ledelsebeslutningerne foretages i enighed eller samråd de berørte afdelinger imellem, da beslutninger i en afdeling kan have afleds effekt i en anden afdeling, osv.," står der i et mødereferat.