I februar 2010 udsendte et rengøringsfirma en enslydende mail ud til 150 mail-adresser for at kapre nye kunder.
Det tiltag har Forbrugerombudsmanden nu straffet med en klækkelig bøde på 15.000 kroner.
Begrundelsen for bøden er, at man som erhvervsdrivende kun må rette elektronisk henvendelse til andre erhvervsdrivende og forbrugere i afsætningsøjemed, når modtagerne af mailen forudgående har sagt ja tak til at modtage sådanne mails.
Forbrugerombudsmanden tager i sådanne sager, udgangspunkt i en beregningsmodel, hvor op til 100 uanmodede elektroniske henvendelser straffes med en minimumsbøde på 10.000 kr.
Herefter straffes hver uanmodet elektronisk henvendelse med 100 kroner per overtrædelse.
7.300 klager alene i år
Den mail-boks, der modtager klager over spam hos Forbrugerombudsmanden arbejder på højtryk.
"Sidste år kom der 11.701 klager over dansk spam. I år er der allerede kommet 7.362, så der er lagt i kakkelovnen til en stigning," fortæller Andreas Weidemann, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
"Hertil skal lægges klagerne over udenlandsk spam."
Det er dog langt fra alle, der får en bøde.
"Vi har cirka ti sager om år, der ender med, at vi giver en bøde," fortæller Andreas Weidemann.