De sidste 18 måneder har tvunget økonomichefer (CFO'er) til at blive mere fleksible og tage hurtigere beslutninger for at holde trit med de pludselige ændringer på markedet.
Selvom svenske CFO'er, ifølge en undersøgelse fra Deloitte, hører til dem, som har vist størst optimisme, også under pandemien, har perioden fra begyndelsen af 2020 for mange brancher været præget af blandt andet pressede priser, marginaler samt mangel på personale.
I dag, hvor mange virksomheder er i fuld gang med at komme tilbage efter pandemien, er det tid til, at CFO'en styrker sin position som strategisk leder. Dette bør ikke kun ske for at stabilisere virksomheden, men også for at kunne skabe økonomisk vækst. For de CFO'er, som vil påtage sig denne nye rolle, er nøglen at udnytte den digitale infrastrukturs potentiale.
Ifølge PwC's undersøgelse, CFO US Pulse Survey, fra marts 2021, er CFO'ens førsteprioritet, at økonomiafdelingen er veletableret og fungerer som en forretningspartner for hele virksomheden. For at dette kan ske, kræves en mere fleksibel og effektiv økonomiafdeling, som kan levere værdi til samtlige interessenter i organisationen. Her er det at teknikken i kommer centrum – ved hjælp af cloud-teknologi, automatisering og kunstig intelligens kan økonomiafdelingens planlægning, rapportering og regnskabsopgørelse blive endnu mere effektiv.
Men det er ikke nok blot at indføre den rigtige teknik – økonomiafdelingen er også nødsaget til at positionere sig som en pålidelig kilde til realtidsdata. I dag kræves der hurtig og præcis data for at kunne planlægge, rapportere og iværksætte tiltag som resultat på hurtig forandring af udfordringer. Når data deles og bearbejdes via en digital infrastruktur, som er baseret på cloud-teknologi, kan økonomiafdelingen fokusere på det strategiske samt analyse arbejdet i stedet for dataindsamling og -distribution. Når samtlige applikationer administreres gennem en ensartet datakilde, kan et team arbejde ud fra samme udgangspunkt. Ved at samarbejde med virksomhedens salgs- og marketingafdeling kan ressourcer til strategiske vækstinitiativer omfordeles og finansieres. Økonomiafdelingen kan dermed blive set som en egentlig partner i virksomheden, dels gennem dybere adgang til data og dels gennem større gensidig forståelse for organisationens strategiske mål.
Lær mere om Workday
CFO'en bør også fokusere på at opbygge stærkere relationer til resten af ledelsen. Tag f.eks. forsyningskæden – for mange virksomheder er en stabil forsyningskæde tæt forbundet med stabile indtægter. De CFO'er, som anvender cloudbaseret teknik og data til at samarbejde med virksomhedens COO'er, har muligheden for at opdage kritiske punkter i deres forsyningskæde, inden de når at få en negativ indvirkning på virksomhedens resultater. Dermed har de muligheden for ikke bare identificere problemer i forsyningskæden, men også dele oplysninger om potentielle risici med COO'en - for dermed at gøre den til en strategisk forretningspartner.
En stærk relation til COO'en er dog ikke nok – stærke relationer mellem CFO og CIO samt CHRO og CTO er afgørende for, at virksomheden kan fremskynde sine digitale investeringer og generere stærke resultater. Med et tæt partnerskab mellem CFO og CHRO bliver det f.eks. muligt for økonomiafdelingen bedre at forstå og planlægge virksomhedens arbejdsstyrke og forbedre medarbejderoplevelsen. Desuden gør et partnerskab med CIO'en det muligt for CFO'en at tilpasse sig initiativer i forhold til teknik, som imødekommer personalets og kundernes ændrede behov. Ved at opbygge stærke relationer kan CFO'en bedre planlægge og tilpasse sig markedsforholdene og ændrede forretningsbehov. En kontinuerlig og samarbejdsorienteret planlægningsproces gør det muligt for CFO'en at fungere som en strategisk forretningspartner i en post-pandemisk tid.
Når CFO'erne påtager sig ansvaret for digitale muligheder og anvender dem til at opbygge stærke relationer til interessenterne, er potentialet for økonomisk vækst skyhøjt. Ifølge PwC's undersøgelse, CFO US Pulse Survey, forudser næsten halvdelen af CFO'erne (46 %) høj vækst og over en tredjedel (36 %) en beskeden vækst i forhold til den digitale økonomi. Cloud-teknologien, prædiktiv analyse og automatisering gør økonomiprocesserne mere effektive og bidrager til økonomiafdelingen kan positionere sig som et strategisk knudepunkt, der stiller datastyret viden og beslutningstagning til rådighed for hele virksomheden.
CFO'er har nøglen til en lys fremtid for virksomheder over hele verden. Den seneste tids prøvelser har lært dem at planlægge og handle på de mange forandringer og udfordringer, som de er blevet stillet over for. Nu er det tid til at give denne læring videre. Ved hjælp af kombinationen af teknik og solide relationer kan de drage nytte af virksomhedens fulde digitale potentiale og komme styrket ud af en omtumlet tid, som har sat os alle på prøve.
Karin Hagman, Nordisk Chef Workday
Deltag i en af Workdays kommende events eller webinarer