Dermed går vi glip af effektiviseringsgevinster og store besparelser. I et nyt white paper har EG identificeret de faktorer, der står i vejen for, at vi kan blive bedre til at lytte til data sætte fart på digitaliseringen.
Vi indsamler data som aldrig før om vores processer, kunder, medarbejdere og produktion. Men de indsamlede data bliver ikke altid omsat til viden og handling. Det skyldes både, at de indsamlede data ligger spredt på forskellige systemer, og at mange virksomheder ikke har en kultur for at træffe datadrevne beslutninger. Der mangler tillid til data og til de systemer, der skal kombinere forskellige datasæt, så de kan danne grundlag for forretningskritiske beslutninger.
Det er en af de største forhindringer for øget digitalisering, konkluderer EG i deres white paper ”Indfri dit digitale potentiale”.
Data er det nye guld
For at tage det næste digitale spring er det derfor væsentligt, at topledelsen kommer på banen og forstår, at data er det nye guld. De skal indgå i et nærmere samarbejde med virksomhedens IT-folk, og IT-specialisterne skal omvendt forstå det forretningsmæssige potentiale i at bruge data til at træffe beslutninger.
Dernæst skal virksomheden få styr på indsamling og præsentation af data, så de er ensartede og sammenlignelige på tværs af organisation. Systematiseringen af data baner vejen for at nye sammenhænge kan identificeres, og at man kan tage første skridt til brug af værdiskabende og beslutningsunderstøttende business intelligence.
Fem succeskriterier
Ifølge EG’s white paper er datadrevne beslutninger en af fem succeskriterier for de virksomheder, der formår at tage det næste digitale spring. Læs mere om, hvordan en række vidt forskellige virksomheder arbejder med de fem kriterier for at udnytte deres digitale potentiale:
- Datadrevne beslutninger
- Digitaliserede forretningsprocesser
- Optimerede kundeoplevelser
- Minimeret kompleksitet
- Identificere konkurrencefordele