Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
59 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

Agil, javel, men det skal altid sættes ind i kulturel og forretningsmæssig kontekst

Klumme: Skalering, siger husets hjemvendte agilist med årtiers erfaring fra USA. Metoden må og skal sættes i kontekst af de faktiske forhold i jernindustrien. Der er langt fra Wells Fargo til maskinfabrikken i Nr. Snede. 

19. december 2022 kl. 10.01 | læs »

Kampen om it-kompetencen i en tid hvor (næsten) alle skal være it-kompetente

Klumme: Kampen om varme hænder og kloge hoveder var det gennemgående tema i valgkampen. Vi kender det jo godt i it-branchen, hvor det bedste, vi kan gøre, er at lave en attraktiv organisation.

9. november 2022 kl. 10.30 | læs »

Sæt foden ned over for mistillids-teknologi

Klumme: Skal vi overvåge medarbejderne, fordi vi kan? CIO, CTO eller CDO spiller en nøglerolle i teknologivalget, og derfor kan og skal der råbes op, når selve teknologien smadrer værdi og kultur. Aktuelle amerikanske skræmmebilleder på overvågning bør danske virksomheder tage ved lære af.

3. oktober 2022 kl. 10.00 | læs »

Vild forvirring må føre til klog digitalisering: Digital infrastruktur støbt i beton er den rene gift

Klumme: Verden er gået agurk. Recession eller vækst? Nationalisme eller globalisme? Krig eller fred? Ledelse kommer til at handle om reaktionsevne, og reaktionsevne handler om dataunderstøttede processer på den kloge måde.

10. august 2022 kl. 10.00 | læs »

Religionskrigene mellem ortodokse tilhængere af bestemte firmaers software er fortid

Klumme: Digitaliseringen er flyttet endegyldigt ind i forretningen, og vi har ikke tid og råd til teknologiske skyklapper i de fusionsteams, som har fremtiden for sig.

13. juni 2022 kl. 10.31 | læs »

Spar propelhattene og skab værdi med AI

Klumme: Tiltroen til kunstig intelligens er stadig stor, selv om nyhedens interesse er ved at lægge sig. En af vejene ind i selv mindre organisationer er AI-applikationer, der fokuserer på at løse et givet problem. Det må bare ikke blive en black box

10. maj 2022 kl. 09.45 | læs »

Bør vi have kvoter for it-folk i topledelse?

Klumme: En komplet uvidenskabelig undersøgelse viser, at alle Danmarks største virksomheder (stadig) ikke har digital kompetence i de øverste ledelseslag. Slå et slag for diversiteten med en it-kyndig i direktionen. Og når vi nu er i gang. I 2022 får vi årets CIO for 17. gang. Kunne det blive en kvinde? 

7. april 2022 kl. 12.55 | læs »

Selv om 'Big Tech'-virksomhederne skal reguleres, kan vi stadig lære af dem

Klumme: I 2021 brugte de fem største amerikanske tech-virksomheder omtrent 1.000 milliarder kroner på forskning og udvikling. Og tallet vokser hurtigt. Alt andet lige må man have dyb respekt for denne vilje til innovation. 

14. marts 2022 kl. 12.32 | læs »

Digitalisering rusker op i identiteten hos selv de største klenodier

Klumme: Er Mærsk en teknologivirksomhed, der flytter containere? Eller er Mærsk et rederi, som opruster digitalt? Diskussionen lever. Det fortæller lidt om, hvor store kræfter, der er i spil. Måske skal velfærdssamfundet også en tur i vridemaskinen?

26. januar 2022 kl. 10.00 | læs »