Avatar billede contici Nybegynder
03. september 2014 - 08:20 Der er 4 kommentarer

Indlæsning af data fra andre andre Excel filer

Hej,

På mit arbejde har jeg ca 15 excel filer, som hver benyttes af en kollega. Excel filerne indeholder data, som jeg løbende gerne vil samle i én Excel fil.

Jeg har først prøvet at indlæse Excel filerne via Microsoft Query, hvilket også virker helt efter hensigten.
Problemet opstår når data opdateres samtidig med at en/flere af brugerne har deres fil åben. I så fald åbnes der skrivebeskyttede versioner af de Excel filer som er åbne (hvilket oveni hatten tager markant længere tid, end hvis filen ikke var åben).

Dvs. efter opdatering, kan jeg risikere at have 15 skrivebeskyttede Excel filer åbne, som så skal lukkes. Dette kan fixes via VBA, som bare automatisk lukker disse, men efter opdatering er filen ret tung at arbejde med, og låser ofte i nogle sekunder (ved ikke hvorfor dette sker).

Grunden til jeg benytter mig af Microsoft Query er at jeg derved kan betinge på hvilke rækker jeg vil have indlæst og også sortere i data ved indlæsning.

Findes der noget smartere? Og kan man ikke få Excel til IKKE at åbne disse filer?

Håber nogen kan hjælpe mig på vej.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. september 2014 - 09:51 #1
Har du overvejet at få processen udført tidlig morgen inden filerne bliver anvendt? Altså via et defineret job.
Avatar billede contici Nybegynder
03. september 2014 - 11:26 #2
Tjaaa... Filerne kan stadig være åbne, hvis de ikke lukker deres computere helt ned.
Derudover skal der kunne opdateres løbende igennem dagen
Avatar billede bak Seniormester
03. september 2014 - 19:59 #3
Måske skulle du overveje at bruge den nye PowerQuery til Excel  fra Microsoft. Den er gratis og kan hente data fra stort set alle slags filer/systemer incl. Excel.
Jeg er blevet ret imponeret af hvad den er istand til at gøre og måden man kan manipulere med data.
Avatar billede bak Seniormester
03. september 2014 - 20:10 #4
Glemte lige at skrive at PowerQuery sagtens kan hente fra filer uden at skulle åbne dem og kan hente fra filer andre har åbne. Hvis de ikke har gemt bliver de data selvfølgelig ikke hentet, men har de filen åben og gemmer af og til bliver det nyeste hentet.

Med vba kunne du jo sætte deres regneark til at gemme ved ændring af celler.