Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 14:52 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

2 computer på samme forbindelse

Jeg har et mærkeligt problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

har lige skiftet internet leverandør til waoo bredbånd, og har ikke før haft problemer ( med min gamle internet leverandør)  med at have mine 2 computer koblet til.

Men nu har jeg det problem at når den ene computer er på nettet så vil den anden ikke komme på, og slukker jeg så den første computer, så kommer den anden på uden problemer?

På den første computer køre jeg med windows 7, og på den anden køre jeg med windows
Xp home.  og er koblet til nettet via en router og en anden boks
som fuldte med fra waoo.

som årsag til problemet skriver den.

Begræset eller ingen forbindelse.

Du kan muligvis ikke oprette adgang til internettet eller vise netværksressourcer,
problemet opstod fordi netværket ikke tildelte en netværksadresse til computeren.

Håber at der er nogle der kan løse problemet..
18. juli 2014 - 15:04 #1
... koblet til nettet via en router ... er det en ny router du har fået med ?
Lyder som om den er forkert sat op mht. automatisk DHCP tildelning ?
Måske en FACTORY RESET af den ???

---

Hvilken IP adresse får du tildelt ? Når det virker ...
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 16:37 #2
Hej karise_larry

Nej det er den router jeg hele tiden har haft og brugt!
og det er en Deltaco router.

Den ip jeg får tildelt, Når det virker er 5.103.42.204

men som skrevet så virker det med en computer af gangen,

jeg har prøvet at slukke routeren og også at trykke på
RESET knappen bag på routeren.
Avatar billede FastEthernet Novice
18. juli 2014 - 17:04 #3
Den IP-adresse du får tildelt er en global/public adresse, hvilket er grunden til at du kun kan have en maskine på af gangen, da de ikke begge to kan bruge adressen samtidigt.

Kig i routerens kontrolpanel, og se om du kan finde et sted hvor du kan aktivere NAT, så dine computere får tildelt private IP-adresser i stedet for.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 17:19 #4
Hej FastEthernet.

Har kikket lidt rundt i min computer, men kan ikke finde
routerens kontrolpanel,

Så hvor finder jeg den henne ?
Avatar billede FastEthernet Novice
18. juli 2014 - 17:34 #5
Du kan muligvis fange den ved at skrive 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i adressefeltet i din browser (når du er tilsluttet routeren, naturligvis), men hvis dette ikke virker, så gør følgende:

Tryk Start, vælg Kør og skriv: cmd (og tryk Enter/OK).
I vinduet der popper op, skriver du: ipconfig (og trykker Enter).
Kig efter "Default Gateway" eller "Standardgateway" og notér adressen udfor dette punkt. Prøv derefter at se om du kan navigere til denne adresse i browseren. Hvis du bliver bedt om brugernavn og adgangskode, så prøv i første omgang at lade begge felter stå tomme.

Har du mulighed for at oplyse hvilken model routeren er? (Udover at det er en Deltaco)
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 17:49 #6
ok det prøver jeg lige,, :)

det eneste der stå ud over Deltaco, er Lan - 108.

Så håber det er det du søger ..
Avatar billede Antlars Novice
18. juli 2014 - 18:28 #7
Hvis det er denne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=264787

Så er det vist kun en switch, og ikke en router.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 19:42 #8
Hej Antlars..  Ja det er sådan en jeg har!!!!  :)

Jeg prøvede det som FastEthernet skrev jeg skulle prøve

Først prøvede jeg at skrive 192.168.0.1 og 192.168.1.1 i min
browser, men den skrev at siden ikke kunne vises.

Så gik jeg i Start, og Kør. og fik disse data,

Windows ip-komfiguration

Ethernet-netværkskort Lan-forbindelse
Forbindelsesspecifikt Dns-suffiks ...... : waoo.dk
ip-adresse ........................................: 5.103.42.204
Undernetmaske ................................: 255.255.255.0
Standardgateway ..............................: 5.103.42.1

Så prøvede jeg at skrive 5.103.42.1  i browseren,
men her sage den også at siden ikke kunne vises??
Avatar billede Antlars Novice
18. juli 2014 - 20:10 #9
tilslut din switch til port 1 på fiberboksen, og prøv så med 2 computere i din switch.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 20:16 #10
( Antlars ) det er også sådan jeg har tilsluttede den .
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 20:21 #11
Ledningen der kommer fra brædbåndet går ind i  port 1 på fiberboksen, og fra fiberboksen går der en ledning ind i Wan proten på min switch, og så er mine computre i port 1 og 2 i switchen..
Avatar billede Antlars Novice
18. juli 2014 - 20:41 #12
Jonpet. Så er der nok kun en udvej.
Læs her:
Man kan tilslutte tv-bokse og computer direkte til fiberboksen. Hvis du skal have flere computere eller trådløse enheder på nettet (hvilket nok er situationen hos de fleste læsere af L&B), må man selv anskaffe en router.

http://www.lydogbillede.dk/test/waoo-3-stor-tv-pakke/

DVS.: Du må hen og købe en router.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 20:58 #13
min internet forbindelse og computer køre ikke med trådløs, så Er det ikke godt nok med den switch jeg har. ??
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 21:15 #14
da jeg var tilsluttede bredbånd hos dansk bredbånd, gik ledningen fra et stik i vægen direkte ind i Wan porten på min switch og det virkede fint !!
men da jeg skiftede til Waoo fik jeg en boks med som skulle tilslutte på den måde som beskrevet oven over.  men jeg fik at vide af waoo at der kun kunnne tilsluttes 1 computer til Boksen, ellers så skulle jeg bruge en switch. og det har jeg jo ???
Avatar billede Antlars Novice
18. juli 2014 - 21:39 #15
Du behøver ikke købe trådløs router. Din switch kan så tilsluttes den ny router, og du kører kabel som normalt.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. juli 2014 - 21:56 #16
jeg prøvede at spørge om, hvorfor jeg behøver en router, og hvorfor at min switch ikke kan køre mine 2 computer som den gjorde ved mit gamle internet selskab ??
Avatar billede Antlars Novice
19. juli 2014 - 08:45 #17
Prøv at læse her: http://waoo.dk/service/kundeservice/sporgsmal-og-svar/fiberbredband

Der er klar svar på dit spørgsmål.

Waoo tildeler kun 1 IP-adresse, derfor kan du kun køre med 1 comp. ad gangen uden router.

En router tildeler flere interne IP- adresser, det gør en alm. switch ikke.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/22744
Avatar billede jonpet Seniormester
19. juli 2014 - 09:14 #18
Hej Antlars.

Tak for hjælpen !!!

JA det står der rigtigt nok,, kun en Com ??
hummmm dårligt selskab :)

Nu har jeg ikke brug for noget vildt smart noget men bare
en router som kan klare en 50/50 forbindelse, hvad for en
skal jeg så vælge ??
Avatar billede Antlars Novice
19. juli 2014 - 11:48 #19
Det er jo svært at svare på da der findes utallige mere eller mindre gode. Det kommer jo også helt an på dit behov. Men da du har investeret i 50/50 forbindelse går jeg ud fra at du behøver høj hastighed.
For ikke at miste for meget hastighed skal du regne med at ofre omkring kr. 1000,- på en router (der er så også indbygget switch, så du ikke skal bruge din nuværende).

Her er en som er rimelig god:
https://www.komplett.dk/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/757756#!tab:extra
19. juli 2014 - 14:46 #20
... der er også den detalje at med en fysisk Router imellem får du en (form for) Sikkerheds Firewall på den måde  :-)
Avatar billede jonpet Seniormester
04. januar 2015 - 13:47 #21
hej karise_larry

jeg skal have lukket dette gamle spørsmål, så vil du smide et svar.

Tak for hjølpen.......................
04. januar 2015 - 16:11 #22
Ping...