Avatar billede Laikaluna Nybegynder
24. juni 2014 - 14:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Default tekstformatering

Hej

Er det muligt at sætte indstillingerne således, at når man åbner et nyt regneark, så er det formateret default til tekst?

Jeg har nogle rapporter, hvor tallene bliver lavet om til et andet format -bogstaver og tegn - når det åbnes eller jeg kopierer fra det.

mvh
Hanne
Avatar billede alanm Nybegynder
26. juni 2014 - 11:44 #1
Er dine rapporter i Excel? I så fald er det nok nemmest at åbne et nyt regneark, vælge hele regnearket (dvs. alle celler), højreklik og vælg Formater celler... og sæt til Tekst. Herefter åbner du rapporten, markerer de relevante celler og kopierer dem. Når du skal sætte dem ind i det tomme dokument, trykker du ikke ctrl-v, men vælger sæt ind og herunder værdier. Så bruges formatteringen (tekst) i det nye dokument, mens der ses bort fra formatteringen (tal, dato etc.) i det gamle.
Avatar billede Laikaluna Nybegynder
27. juni 2014 - 09:50 #2
Hej alanm

Nej, rapporterne er ikke i Excel, og brugerne "bøvler" altid en del med formateringen. Derfor tænke jeg, at hvis man kunne lave en indstilling på lige netop deres maskine så deres Excel åbnede med en default formatering så ville det spare en del support  :)
Avatar billede alanm Nybegynder
27. juni 2014 - 10:25 #3
Et forslag kunne være:
1. Følg proceduren ovenfor, dvs. formatér regnearket til tekst.
2. Gem regnearket som en skabelon (vælg gem som og find skabelon i oversigten).
3. Brugeren åbner Excel, klikker på Filer -> Nyt -> Mine skabeloner og åbner skabelonen.
4. Formatet vil dog formodentlig stadig overskrives, men bruger man Sæt ind -> værdier, som beskrevet ovenfor vil det måske virke.
Avatar billede Laikaluna Nybegynder
02. juli 2014 - 11:04 #4
Den rapport som kreeres åbner automatisk Excel, og så er problemet opstået  :/

Tror jeg må udfordre andet steds, men smid et svar, så kan du få de points der er satset for indsatsen  :)

Tak for input.
Avatar billede alanm Nybegynder
02. juli 2014 - 11:40 #5
Beklager jeg ikke kunne være til mere hjælp. Man kan gøre mange ting i Excel. Måske noget makroprogrammering kunne klare det, men det har jeg ikke forstand på.
Avatar billede Laikaluna Nybegynder
02. juli 2014 - 11:47 #6
Heller ikke mig :) Jeg må se, om jeg kan få ændret i den måde rapporten leveres på i stedet. Tak for din tid.