Avatar billede Sigma Pi Juniormester
11. juni 2014 - 08:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vejledning om programmøruddannelse

Hej alle,

Jeg beklager, hvis det er den helt forkerte kategori, jeg har fået lagt mig i med dette spørgsmål.

Men det jeg brænder efter at få af vide er, hvornår man kan begynde at søge job som programmør - hvilke kriterier skal være opfyldt i dagens marked?

Jeg er en gut på 35, der på det kraftigste overvejer et brancheskift (af mange årsager). Jeg er i en livssituation, hvor jeg ikke rigtig har råd til at starte fuldtidsstudie på SU mv. Men kan bedre undværre 50.000-100.000 til at tage noget specialiseret uddannelse f.eks. hos "SuperUsers".

Men mit spørgsmål er så, hvis jeg tager en række længerevarende kurser, der lærer mig at programmere, hos f.eks. SuperUsers, eller et andet anerkendt kursussted, vil jeg så kunne forvente at gå ud og blive hyret ind som programmør (junior programmer)?
Jeg arbejder i dag i den finansielle sektor, og ville kunne komme med en del viden om projektarbejde, projektledelse og finansielle systemer, usability osv. da jeg har arbejdet i en del projekter af den karakter.

Lad mig høre, hvad I siger derude?!
Avatar billede repox Seniormester
11. juni 2014 - 11:42 #1
Har du overvejet webintegrator uddannelsen? Den er ganske kort og væsentligt mere kompetencegivende superusers kurser.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
11. juni 2014 - 11:51 #2
Nej, det har jeg ikke. Har egentlig bare altid synes programmering har virket spændende, uden at få gjort mere ved det. Og inden jeg har fået set mig om, ja, så er jeg 15 år nede af en noget anden karrieresti. Men nu brænder det virkelig i mig, for at hoppe over til noget, som jeg måske burde have gjort for 15 år tilbage, da livet var "nemmere".
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
11. juni 2014 - 11:52 #3
Arh! Bugger ... det skulle ikke have været oprettet som svar. Sorry folkens!

Jeg skal nok sørge for der er points til én af jer, for nogle gode idéer.
Avatar billede repox Seniormester
11. juni 2014 - 11:55 #4
Hvad for en gren af programmering er du interesseret i?
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
11. juni 2014 - 12:04 #5
Njah, det er jo et godt spørgsmål. Jeg synes det virker interessant at sidde og udvikle programmer. Og jeg opfatter det som om, at det primært er C# man gør sådan noget i?

Men omvendt oplever jeg også at .NET er tidens kodesprog? (Er jo lidt på dybt vand her).

Men synes også det måtte være interessant at sidde og udvikle apps og programmere dem. Men forstår det således, at man skal have noget grundlæggende viden i noget af det andet, før man kan bygge det ovenpå?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2014 - 02:06 #6
Jeg er meget skeptisk oberfor ideen med SU (eller DTI) kurser som basis for en programmoer uddannelse.

Deres kurser er typisk for programmoerer som har en uddannelse der bare skal laere sprog/teknologi XYZ.

Det tror jeg ikke passer med dine behov.

Jeg er dog ogsaa skeptisk overfor web-integrator uddannelsen. Den har ry for at vaere en af de nemmeste (laes: daarligste uddannelser).

Der er uddannelser som henvender sig til folk der har fuldtidsarbejde.

Et eksempel indenfor IT er:

http://www.itu.dk/da/Efteruddannelse/Diplom-i-IT-deltid
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
12. juni 2014 - 12:57 #7
Hej Arne,

Tak for godt input og værdifuld henvisning. Det der kunne sagtens være sådan noget, som jeg kraftigt ville undersøge nærmere.
Kunne du mon give en henvisning til, hvilke fuldtidsuddannelser denne "Diplom i IT" kan sidestilles med?

Hvis du smider det som svar, så skal jeg nok give points!
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2014 - 14:30 #8
De skriver selv:

"En diplomuddannelse giver dig kompetencer på bachelorniveau."

Saa den maa vel vaere taet paa:

http://www.itu.dk/da/Uddannelser/Bacheloruddannelser/Bachelor-i-Softwareudvikling

Jeg ved ikke helt om jeg tror paa det.

Men den skal nok vaere bedre end datamatiker uddannelsen.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
12. juni 2014 - 14:37 #9
TAK Arne ... dit input har været yderst oplysende, og ganske værdifuldt for mig.
Den henvisning kunne meget vel være det jeg ville gøre en indsats for at forfølge!
Og det er rart med din sammenligning til datamatikeren, som jeg tænkte kunne være et alternativ. Men nu forstår jeg, at det er den nok ikke  ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2014 - 14:42 #10
Datamatiker kunne vaere et alternativ, men saa vidt jeg ved kan den ikke tages paa deltid.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
12. juni 2014 - 16:15 #11
Det tror jeg du har ret i. Det er vist 2½ år på fuld tid, så vidt jeg har læst mig til.