Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2014 - 12:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af Wi-Fi

I morgen får jeg, for første gang, en bærbar computer.
Mit spørgsmål handler om beskyttelse generelt.
Jeg er selvfølgelig vandt til, at beskytte min stationære, som kører på kabel, fra yousee over Netgear 3000 router.
Men det er måske mere vanskelig med Wi-Fi ? Hvis det er, har jeg hårdt brug for noget begynder viden.
Windows 8.1 på Gigabyte bundkort.
Det er vel ikke væsentlig, men hastigheden er:
Download hastighed: 68.421 Mbit/sek
Upload hastighed: 13.751 Mbit/sek
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2014 - 13:07 #1
på yousee.dk log ind på 'mit yousee' oppe til højre.
så find frem til
http://yousee.dk/MitYouSee/Forside/Mit_bredbaand/Traadloest_netvaerk.aspx
der står navn på dit trådløse net, samt adgangskoden og kanalnummer.
Du kan rette i disse data. Hvis du via programmet inSSID'er ser, at der er for mange routere lige omkring dit kanalnummer, og der er bedre plads et andet sted, så kan du flytte kanalnummer (fra 1-13).
http://inssider.da.softonic.com/

Det vil gå langsommere på wifi.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2014 - 13:18 #2
Tak for dit indlæg, jeg ser på det.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2014 - 13:46 #3
Jo fint nok, men jeg skulle nok være mere konkret.
Hvordan undgår jeg, at andre i ejendommen kan se hvad jeg laver på min computer?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2014 - 14:00 #4
De andre kan kun se signalet - men ikke hvad der foregår. De kan ikke se om der er tilsluttet pc over wifi, eller hvad der laves. Kun TDC (lovpligtigt) logger din trafik, og så lige diverse USA og Kina som jo ser alt. Det kan du ikke undgå, men de ved også hvad der sker på kablet linjer.
Bare lav en besværlig adgangskode (din pc husker den alligevel), så andre ikke lige kan gætte den og logge ind på dit net.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2014 - 14:05 #5
I øvrigt, da de andre i området alligevel kan se din router, så kan du lige så godt give den et venligt navn - i fald en af dine naboer vil lave en aftale om fordeling af kanalnumre i området.
Min hedder fx tlfxxxx med mit nummer - så kan folk bare ringe hvis der er noget, vi skal finde ud af. Koden, derimod er lang og besværlig, og deles ikke med nogen. Skal gæster låne mit net, så er det kun med kabel.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2014 - 15:45 #6
Nå andre kan kun se signalet. Det er da rart at vide. Det er såmænd ikke fordi jeg har noget at skjule, men mere det, at jeg holder af mit privatliv "bryder mig ikke om, at andre roder i mine skuffer"
Men måske skulle jeg lave min kode om. Det er kun et bynavn og fire tal.
Du skal have tak. Læg venligst et svar:-)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2014 - 16:07 #7
Bare luk selv. Lav endelig en lang kode der ikke lige kan gennemskues.
k0dëékšempëł1
Måske skulle man opfordre yousee til at siden med vis adgangskode skal være https.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2014 - 16:20 #8
Ja ok, jeg laver den kode mere besværlig.
Du vil ikke have point ok, men tak det slipper du ikke for:-)
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2014 - 02:11 #9
*