Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 09:16 Der er 17 kommentarer

BSOD, hjælp! Kan ikke boote min SSD. Konstant BSOD.

Hej

Sådan her sker det:
1. Tænd computer
2. "Windows failed to start"
3. Jeg kan vælge a) "Start windows normally" eller b) "Launch startup repair (recommended)"
4. a) genstarter bare computeren med det samme
5. b) resulterer i en BSOD. Sådan bliver den indtil jeg slukker comp..
6. Billede af BSOD: http://i.imgur.com/faUQAZs.jpg

Det har jeg prøvet:
1. Starte safe mode. Det kan jeg IKKE. Den genstarter bare.
2. Boote fra recovery disc. Det kan jeg IKKE. Den registerer min disc (det er en rimelig gammel disc), men så går den bare i BSOD igen.

Hvorfor sker det? Min SSD!
Jeg har skiftet tilbage til min gamle harddisk - her er der ingen problemer. Så det er min SSD. MEN - jeg har altså brugt computeren med SSD siden september. Uden nogen problemer overhoved.

Jeg har ikke installeret noget ny software, eller hardware. Den blev lidt varm i torsdags, men jeg brugte den både torsdag aften og hele fredagen.

Andre ting:
1. SSD'en er rimelig fuld. Ca. 90-95%.
2. Jeg skfitede batteri i Juli sidste år. Derudover har jeg ikke skiftet nogen andre ting i computeren.

Håber I kan hjælpe. Og hvis intet kan gøres, hvordan kan jeg så redde mine data? En ekstern enhed til SSD'en til USB? Hvad hedder sådan en, og hvor kan jeg købe en? Er der nogen i KBH der kan gøre det billigt?
Avatar billede Blandy Praktikant
28. april 2014 - 09:30 #1
prøv at gå i din BIOS og ændre din SATA mode til "compatible".
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 09:37 #2
Hej Blandy. Tak for dit svar, skifter lige tilbage til min SSD, prøver at ændre til compatible, og så vender jeg tilbage.
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 09:49 #3
Hej igen. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg slår det til. Har taget nogen billeder af min BIOS. Måske kan det også hjælpe:

Album: http://imgur.com/a/pCFnl
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 10:08 #4
Prøver lige med en kommentar også. Jeg er ikke sikker på hvordan du modtager en notifikation.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg slår compatible til. Men jeg har taget nogen billeder af min BIOS:
http://imgur.com/a/pCFnl

Kan du guide?
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2014 - 12:48 #5
Hvilken Computer?? og hvilken diskformat Hvis din Hdd er GPT skal du Enable UEFI I BIOS !
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2014 - 13:08 #6
SSD som er 90-95 fuld. Så er den sandelig godt proppet og kan muligvis slet ikke arbejde. Har du aktiveret Trim funktionen, som gør det muligt for disken, at overskrive gamle data, og installeret SSD driverne?
Min Samsung kræver, at AHCI er sat til for at den kører optimalt. Men man kan ikke bare sætte AHCI til i bios, når OS er installeret, for så starter computeren ikke op.
Så jeg tror, at du, som du selv er inde på, skal sætte den SSD til en anden computer. Redde dine data, hvis du kan, og derefter slette hele disken. Men absolut ikke defragmentere den, men du ved forhåbentlig allerede, at det må man aldrig på en SSD.
Du skriver ikke hvilken tybe computer du har. Det letteste er, at sætte den SSD til bundkortet, på en stationær.
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 13:24 #7
Tak for dit svar!

Jeg har ikke sat nogen trim funktion til, og det er så for sent nu, kan man sige.
AHCI er sat til inde i BIOS, så det er heller ikke det.

Men du har nok ret, det er nok bedst. Windows er kommet op og spurgt om jeg vil defragmentere, men har aldrig gjort det. Har bare slettet nogen filer i stedet.

Og jeg har en bærbar ASUS. Så jeg skal bare have fat i sådan en SATA til USB tænkte jeg? Og så håbe på det kan reddes.

Hvordan sletter jeg hele disken bagefter? Kan ikke komme videre nogle vejne, den går hele tiden i BSOD. Ej heller vil den læse en recovery disk.

Men mange tak indtil videre.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2014 - 13:30 #8
Utroligt med oplysninger jeg kunne godt gætte at det var ASUS ud fra den bios men er det en Børbar eller en Stationær?
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2014 - 13:40 #9
Har du lavet de Gendannelses diske Som ASUS tilbyder? og er en af de bærbare fra SSUS med plads til 2 Diske?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2014 - 14:02 #10
Når AHCI er sar til, så er Trim nok også automatisk sat til.
Jeg formoder man bare kan formatere en SSD lige som en alm. Sata.
Det som beskrives i #9 kender jeg ikke.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2014 - 14:07 #11
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 14:24 #12
Det er en 16" ASUS 53SN mener jeg den hedder.

Men den er snart 3 år gammel, så har ikke disken mere.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2014 - 14:38 #13
Jeg kan se du har sat SSD som  Boot #2
Så det ser ud som om den prøver at boote fra din DVD
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 14:43 #14
Ja, det var fordi jeg prøvede at boote fra disk-drevet med en recovery disc i. Uden held, dog.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2014 - 14:51 #15
Avatar billede hamduden Nybegynder
28. april 2014 - 14:59 #16
Fedt, det vil jeg prøve. Kan først prøve ved 20 tiden. Du er velkommen til at tænke videre indtil :)
Tak indtil videre.
Avatar billede hamduden Nybegynder
29. april 2014 - 00:18 #17
#15

Ikke sikker på om jeg kan køre MBR?

Anyways, jeg prøvede at ændrer indstillingerne på billedet. Uden held. Jeg har slet ikke de informationer inde under "Security". Jeg prøvede dog at slå Intel Virtualization FRA, men det gav mig heller ikke noget. Samme BSOD, og jeg kan stadig ikke gå i safe mode.

Ellers tak - håber du måske har nogle andre forslag.