Avatar billede uth Nybegynder
21. april 2014 - 19:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kan chkdsk slette windows, program og brugermapper?

Underlig oplevelse her til morgen. Kommer på kontoret og opdager at stikkontakten, hvor computeren er sat til er slukket. "Underligt" tænkte jeg, for jeg havde lukket pcen helt normalt ned (win 8.1)og er sikker på, at jeg ikke havde slukket på kontakten.

Da jeg prøvede at starte maskinen gik den med det samme i automatisk reparation, men lige meget hjalp det - den ville ikke reparere. Så jeg kørte en chkdsk, og den rettede en del fejl og flyttede nogle "orphanetede" filer. Men det virkede stadig ikke. Når jeg kigger i dos prompten, er Windows mapperne tomme - det samme er user mappen og begge programmapper.

Kan chkdsk virkelig slette alt det her, eller skal jeg til at være paranoid - har en eller anden virkelig været inde og slette alt vigtigt indhold på min pc? Og wiped det hele over - jeg har prøvet at sætte disken over i en anden pc, og brugt et par forskellige programmer for at se om jeg kan genskabe noget af det tabte, men jeg kan stort set ikke genoprette noget af det, der lå i min brugerprofil - de er overskrevde. (jo, jeg har back-up, men har alligevel tabt et par dages arbejde).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. april 2014 - 20:03 #1
Hej.

  Den har ikke slettet noget - tvært imod, så har den reddet hvad der kunne reddes. Din disk er dårlig, så få dine data fisket af, formater og installer Windows fra bunden igen.
  Årsagerne kan være mange, men mest sandsynligt er nok at disken er dårlig.

De bedste hilsner
Avatar billede uth Nybegynder
21. april 2014 - 20:05 #2
Den har jo ikke rigtig reddet noget, men tværtimod slettet ALLE mine data - men ikke hvad der var i roden. chkdsk viser lige nu ingen fejl og alle tests jeg har lavet viser nul fejl på disken. Anyway - for tvivlens skyld må jeg hellere smide en anden disk i :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2014 - 20:08 #3
rengøringspersonale samtidig med at pc var igang med backup over nettet?
Avatar billede uth Nybegynder
21. april 2014 - 20:18 #4
Underligt nok vises disken med et forbrug på ca. 70 GB data, men hvis jeg slår vis alle filer og mapper til (og systemfiler) og vælger alt, så er der altså kun knap 15 GB data. Dvs et eller andet sted gemmer den 55 GB ?

Er der en måde, hvorpå jeg kan se, hvad resten af pladsen bliver brugt til?
Avatar billede uth Nybegynder
21. april 2014 - 20:19 #5
Nej - jeg slukkede den jo netop helt normalt. Jeg har bare sådan en grim mistanke om, at en eller anden har brugt den i påsken
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2014 - 20:25 #6
på en anden maskine/disk indlæser du fx http://www.yodot.com/file-recovery/recover-files-after-chkdsk.html
og kobler din gamle disk på som slave (eller via usb).
Avatar billede uth Nybegynder
29. april 2014 - 15:06 #7
Nå...ny disk osv. Men det lykkedes mig dog at genvinde en del af det tabte med getmydata