Avatar billede logas Nybegynder
09. april 2014 - 14:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at bygge et temperatur reguleret kasse

Jeg skal have lavet et test skab der skal bruges til varmetest af lamper. i den forbindelse skal jeg have styret temperaturen i kassen der er ca 1200*1200*1200mm

jeg er lidt på bar bund, da jeg ikke har det store forstand på elektronik.

Prøven udføres i et varmeskab ved en temperatur, som er 25 °C ± 5 °C

Jeg søger et komplet måde at skrue det sammen

Hilsen Morten
Avatar billede claes57 Ekspert
09. april 2014 - 15:22 #1
den enkle...
byg kasse, og isolér den.
I låg på kasse skærer du så hul til låget fra http://www.campingpriser.dk/shop/outwell-koeleboks-35-6562p.html
og så er det klar til brug.

Ellers skal du have fat i en termostat og peltier-elementer + køleribber. Her er link til en 'næsten klar til brug' http://www.quick-cool.com/compact-peltier-controller/compact-peltier-controller-heating-cooling.html
Avatar billede finb Ekspert
09. april 2014 - 16:08 #2
Hvis du skal opvarme, kan en akvarie-varmer med ELEKTRONISK (ikke bi-metal) thermostat klare det billigt, gå ind i en akvarie-butik og kig !
Avatar billede finb Ekspert
10. april 2014 - 16:52 #3
Hvis du både skal køle og varme, så temperaturen bevares, kan jeg finde en varme-og-køle-dims.
Avatar billede logas Nybegynder
14. april 2014 - 10:05 #4
Finb

Det er ligepræcis det jeg skal.
Men da det er til at teste lamper skaber selve lampen en del varme, så kunne forestille mig der skal køles mest.

men du må meget gerne finde sådan en dims.
Avatar billede finb Ekspert
14. april 2014 - 15:49 #5
Enten:
Jeg ville købe denne dims:

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H29765

-og tilslutte en akvarievarmer til den ene udgang og en almindelig luftblæser/køler (der sidder i et hul i boksen) til den anden udgang.

Eller:

Jeg ville købe en TV-skinne (der slukker video osv, når TV slukkes)
og slutte den til en akvarievarmer.
Når akvarievarmeren mærker, at der er varmt nok i boksen, slukker akvarievarmeren, og dermed TV-skinnen, hvilket omskifter et alm. relæ, der tænder en almindelig luftblæser/køler i et hul i boksen.

Der er også:

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H23446
finb
Avatar billede finb Ekspert
14. april 2014 - 16:26 #6