Avatar billede AskerB Nybegynder
26. marts 2014 - 21:09 Der er 4 kommentarer

"Black borders" i gamle computerspil

Hey

Jeg har for nyligt købt mig en ny skærm, som er denne 1920x1080 widescreen størrelse. Jeg spiller primært mest gamle spil, og efter jeg har fået denne skærm, er alle disse spil helt 'strukket ud', dvs. de har ikke deres originale resolution. Jeg kunne utroligt godt tænke mig at vide, om der findes en måde at få widescreen i disse spil (uden at det bliver aflangt fordi det bliver strukket), eller om det er muligt at få den originale resolution tilbage, så man bare har "sorte streger" ude i siderne, som indikator for, at der ikke er widescreen på?

Håber I kan hjælpe! Tak for hjælpen!
Avatar billede Slater Ekspert
26. marts 2014 - 21:43 #1
Du kan ikke få widescreen på spil der ikke understøtter det, men mange lidt ældre har måder at slå det til på.
http://www.wsgf.org/mgl er en god webside til at finde oplysninger om det - om det kan lade sig gøre og i så fald hvordan.

Mht. at det er strukket, er det sandsynligvis en indstilling for dit grafikkort, der er sat til at strække. Normalt vil sorte kanter (pillarboxing) være standarden.

Hvilket grafikkort har du?
Avatar billede AskerB Nybegynder
26. marts 2014 - 23:28 #2
Hvor finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg præcist har? Ved i hvert fald, at jeg har noget nVidia. Er ikke den store computerekspert.

Jeg behøver heller ikke widescreen til de gamle spil - jeg vil gerne have dem i den originale resolution, det er mindst lige så godt. Dvs. den resolution, hvor det er firkantet, og hvor der er black borders ude i siderne af skærmen (fordi spillet ikke er lavet til widescreen). Hvis du ved hvordan man gør det?
Avatar billede Slater Ekspert
27. marts 2014 - 06:46 #3
Så prøv at lede efter denne indstilling i dit nVidia kontrolpanel: http://i.imgur.com/EuL5A.png
Avatar billede AskerB Nybegynder
04. april 2014 - 21:04 #4
Jeg elsker dig af hele mit hjerte. Det virkede.