Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2014 - 19:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ren sinus?

Kan modiceret sinus kurve lade batteriet op i en netbook?
En netbook som kræver 40 watt

Har fundet denne
http://www.av-cables.dk/stroem-inverter/dc-ac-inverter-12v-230v-usb-150w.html
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. januar 2014 - 21:59 #1
Det du kigger på: DC/AC Inverter 12V / 230V + USB - 150W
er til brug i bil, så de 12 v DC kan omformes til 230 v AC.
Altså kan den levere vekselstrøm svarende til en alm. stikkkontakt,
og jeg tror du skal bruge din ladeomformer, som nok skal have 220-240 v veksel ind og kan levere passende ( ? v ) jævnstrøm til opladning af netbook-batteriet. At der står USB på udgangen er jeg i tvivl om betydningen af, - men et gæt er, at det kan være en udgang med 5 v jævnstrøm fx. til kamera, iPad,mob-tlf.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2014 - 22:06 #2
Ja jeg søger en inverter til brug i bilen til opladning af computeren til længere biltur, skitur

Usb porten kan bruges til opladning af telefon, tablet, osv

Strømforsygningen kræver
100-240v 1.2a 50-60 hz

Er det nødvendigt at bruge flere tusen kroner på en ren sinus inverter?
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. januar 2014 - 13:05 #3
Forskellen mellem 'modified sinus' og 'ren sinus' er så vidt jeg ved et spørgsmål om kurveformen. Jeg mener ikke,det vil gøre nævneværdig forskel på din netbook ladeomformer. Når man laver 12 v DC om til såkaldt modified sinus, sker det ved, at man hakker den tilførte
(12v DC)i stykker (firkantede, fx 50 pr. sec. ) og det bliver så ved hjælp af div. elektronik (spoler/kondensatorer) 'pyntet' - så kurveformen bliver 'pænere' - mindre kantet. I dag er det muligt med
avanceret elektronik at lave 'næsten ren sinus'.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2014 - 13:26 #4
Har også læst

men mange oplever problemer med invertere, der alligevel ikke kan lade det udstyr op, som man slutter til.
Årsagen er, at visse elektronisk apparater er meget følsomme over for hvordan vekseltrømskurven ser ud, når den kommer ind i det tilsluttede elektronik.

Det vil sige at man modtager strøm med en ren sinus kurve (50 Hz, 230 Volt / 400 Volt)
og er dermed sikret at de apparter man tilslutter ikke bliver beskadiget på nogen måde.

Er en lader til en netbook følsom?

Er
Avatar billede sve80 Nybegynder
28. januar 2014 - 13:54 #5
Du kan sagtens bruge en billig inverter i bilen til den bærbare. Opladerne til de bærbare er ret gode til, uanset hvor mystisk AC-indgangsstrømmen ser ud, at lave det om til pæn DC.
Jeg har selv en billig 12/24VDC til 230VAC inverter, som jeg købte i et supermarked til 250kr, den har ladet flere forskellige laptops op mange gange.

Blot sørg for at den kan tåle max-strømmen, som din lader kan trække (står på laderen), så kører det.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2014 - 13:56 #6
Super

Tak
Så køber jeg en billig inverter til turen :D