Avatar billede lenekg Nybegynder
16. januar 2014 - 12:00 Der er 4 kommentarer

Problemer med mus og tastatur

Hej alle I kloge hoveder ...

Jeg har igennem lang tid haft problemer med mine input på min pc, der kører windows 8. Standard keyboard (usb) og mus (ligeledes usb med ledning).
Jeg har testet mus og keyboard på andre af min computere, ligesom jeg har forsøgt med anden mus og keybord på denne pc, så jeg tror, vi kan udelukke hardware problemer.
Problemet er størst med musen, hvor jeg har store vanskeligheder ved f.eks. at markere en tekst og derefter f.eks kopiere den, da det føles som om musen dobbeltklikker, så det markede område "slukker" igen. Det samme gælder i styresystemet, når jeg for eksempel dobbelt klikke på en mappe, hvorefter den så efterfølgende går ind i den næste mappe af sig selv (eller f.eks. tager navnet på den tilfældige fil, den kommer til at stå på, og derfor ikke gemmer den korrekte.
Faktisk er problemet næsten det samme med keyboardet. Når jeg arbejder i f.eks. redigeringsprogrammer og skal foretage et tastetryk (f.eks. alt+numerisk+) for at komme til næste linje, gør den det "dobbelt", så der kommer en fejl.
Jeg har allerede kontrolleret, at indstillingerne for mus og keyboard står, som de skal jfr. mine andre pc'er.
Kan fejlen ligge i Windows 8 og har andre oplevet samme irriterende fejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2014 - 12:07 #1
Hej og velkomme til.
Kender en anden som har et tilsvarende problem.
Mener det var Logitech tastatur/mus han har.
Hvilken mus og tastatur bruger du?
Avatar billede lenekg Nybegynder
16. januar 2014 - 21:15 #2
Hej, og tak for velkomst og svar.

Jeg har forsøgt med 2 forskellige mus og 3 forskellige keyboards af forskellige mærker. Jeg ville kunne forstå det, hvis problemet fx var en defekt mus, men det utrolige er, at den gør præcis det samme når jeg anvender en genvejstast på tastaturet.
Vender jeg venstre og højre museknap om (altså funktionen af dem :-) så gør den det samme ved tryk på højre museknap ... Det er altså underligt ...
Jeg har en bærbar og en stationær pc også og har aldrig oplevet problemet på dem, hvor jeg kører de samme programmer. I et ganske almindeligt word-dokument er det direkte vanskeligt at få markeret nogle linjer for derefter at fx. kopiere ... Det kan jeg gøre på de andre maskiner "med højre hånd på ryggen"

Lene
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2014 - 07:36 #3
Skrev lige internt med ham, og hans problem er at han mister forbindelsen til musen og tastaturet, men at de kommer igen ved en genstart.
Problemet hos ham er også at windows selv ændrer på indstillinger der er lavet af brugeren selv, og det er jo ikke optimalt.
Om det er et problem ved Windows 8 eller de drivere der er tilknyttet har jeg ikke fundet ud af. Jeg kører selv XP her og har ikke haft tilsvarende problem.
Avatar billede lenekg Nybegynder
04. februar 2014 - 10:29 #4
Nu har jeg testet videre og det virker ikke som om det har noget at gøre med selve udstyret eller mærket på mus og keyboard. Jeg har selvfølgelig også forsøgt at ændre frem og tilbage på indstillinger for mappetilgang samt for mus og keyboard ... uden noget resultat. I denne computer ønsker man jo ofte kun at markere en fil og ikke åbne den, men det er sindsygt svært, når computeren insisterer på at åbne. Når jeg under indstillinger vælger 1 klik for at åbne - er der ikke meget forskel - ud over at pc'en selvfølgelig hver eneste gang åbner det dokument, jeg trykker på ... indstiller jeg til dobbeltklik igen - så agerer den alligevel ofte, som om jeg har dobbeltklikket :-( Det er rigtig ærgerligt, for jeg kan faktisk ikke arbejde på den ... og har igen ide om, hvad det kan være ... Jeg har nogle programmer, hvor jeg med et enkelt klik skal gå til næste linje. Den funktion har en genvejstast og det samme sker her, så det er altså både mus og keyboard der insisterer på at fejle i samme øvelse ... Anyone ...