Avatar billede Kalarah Nybegynder
10. januar 2014 - 14:22 Der er 6 kommentarer

Processor

Nu har jeg en gammel sag af en stationær med Intel celeron processor, og vil høre om man bare kan skifte til en dual core processor uden problemer, så den bliver lidt hurtigere?? Har prøvet at søge på det men kan ikke finde svar.
Avatar billede haverslev Novice
10. januar 2014 - 15:32 #1
Du er nød til først at finde ud af hvilken socket den Celeron processor har, som er i maskinen pt.

Du kan IKKE skifte processor fra en socket type til en anden.
eksempelvis, så er din celeron måske socket 478, så kan du kun montere en anden cpu som passer til socket 478.

Du kan f.eks heller IKKE sætte en anden Celeron i som tilhører en anden socket type som f.eks 775

Selvom om du evt. kan finde en dual core til samme socket som dit bundkort, så er det ikke sikkert at du får en hurtigere maskine, da det f.eks også kommer an på bus hastighed på bundkort, ram osv.

Se f.eks her:
http://www.cpu-world.com/Sockets/
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 17:42 #2
Hvis du henter Speccy ind på din computer kan du få oplysninger om dit bundkort, om hvad det hedder mm.
Med disse oplysninger kan man prøve at finde en manual på bundkort navnet, der vil fortælle hvilke processorer kortet understøtter.
http://www.piriform.com/speccy
Avatar billede Jernbanemanden12 Nybegynder
14. februar 2014 - 18:02 #3
Det der er en lost cause. Du bør bare købe en ny Pc. Jeg tænker bare, at når du begynder at vil opgradere noget som processoren, så bare køb noget nyt. Forresten betyder processor kraften ikke så meget som den har gjort. Det er mest bussinesfolk, der siger at uden en I7 extreme hr. dyresen, kan de ikke udføre deres job. Jeg ville foreslå, at du købte en fin Medion. Hvis du vil smide bare 4500-6000 efter en pc, kan jeg her komme med et par forslag.
http://www.medion.com/dk/prod/MEDION%C2%AE+AKOYA%C2%AE+P5394+F/910018773

http://www.medion.com/dk/prod/MEDION%C2%AE+AKOYA%C2%AE+P5223+E/910018786

Det er dog lidt af et spring fra at ville have ny processor, men en ny processor kan ikke mærkes særlig meget, og du vil nok blive skuffet to timer efter du har sat den ind. Køb en ny, ellers skal du opgradere hele din maskine. Nyt graffik kort, nyt ram og ny processor. Der ville jeg anbefale Ram 8gb ddr4. Nvidia Geforce GTX 660 1gb, og Intel core I3 dual core
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2014 - 13:13 #4
Jernbanemanden12
"tænker bare, at når du begynder at vil opgradere noget som processoren, så bare køb noget nyt. Forresten betyder processor kraften ikke så meget som den har gjort. Det er mest bussinesfolk, der siger at uden en I7 extreme hr. dyresen, kan de ikke udføre deres job"

Tja, så er du vist ikke helt inde i hvordan spil og andre programmer også kræver processorkraft og der er tillige stadig en idé i at kunne opgradere processor og det kan gøres til billige penge, især på lidt ældre sockes.
Avatar billede MADOlsen Forsker
17. februar 2014 - 13:30 #5
#Jernbanemanden12
Kunne man ikke forestille sig, at du nøjedes med at kommentere (ikke svare) på de emner du rent faktisk har forstand på, i stedet for bare at spamme halvdelen af spørgsmålene herinde med fuldstændig ubrugelige svar?
Avatar billede Kalarah Nybegynder
24. februar 2014 - 11:37 #6
Tak for svarene.