Avatar billede PatrickNielsen Nybegynder
03. januar 2014 - 12:38 Der er 10 kommentarer

Hardisken er muligvis stået af i min bærbar computer.

Hej alle sammen,
Jeg har et spørgsmål om, hvordan jeg kan starte min HP op igen. Den starter op, også kommer der dette frem på skærmen (og jeg skriver det hele op):

Intel UNDI, PXE-2.1 (build 083)
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation

This Product is covered by one or more of the following patents:
US5,307,459,  US5,434,872,  US5,732,094,  US6,570,884,  US6,115,776  and US6,327,625

Realtek PCIe GBE Family Controller Series v2.38 (12/25/10)

PXE-M0F: Exiting PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key

Det er, hvad der står - men er det en usb jeg skal indsætte med et bootprogram?
Inden denne sorte skærm dukkede op skal det dog siges, at jeg har prøvet at lave en sikkerhedskopi af harddisken (tror jeg nok), men det kunne den IKKE.. Så prøvede jeg at gendanne den til fabrikstilstand, det kunne den godt, så nu fik jeg slettet alt (igen tror jeg nok) på den, og nu gider den slet ingenting.

Er der en venlig sjæl, som vil prøve at forklare mig (udfra min forklaring), hvad der kunne være galt, og evt. hvordan det kunne fikses?

MVH,
PN
03. januar 2014 - 13:31 #1
Velkommen til E. ...

Hvis den (i BIOS) ikke kan finde en Bootable Harddisk fortsætter den med at (forsøge) at Boote op på noget Netværk ... derfor alt der PXE halløj på skærmen...

Kan du komme i BIOS og se om der ER en Harddisk i listen ???
Avatar billede PatrickNielsen Nybegynder
03. januar 2014 - 13:45 #2
Mange tak!

Ja, jeg kan komme i BIOS, og inde under BOOT options er der:

cd rom boot
floppy boot
internal Network adapter boot

Inde under BOOT order, hvilket jeg går udfra er en form for liste for hvad den først booter fra står der øverst:

Notebook Hard Drive
Internal CD/DVD Rom Drive
USB diskette on key/usb hard drive
USB cd/dvd rom drive
USB floppy
! Network adapter

Håber dette kunne forklare yderligere.

MVH,
PN
03. januar 2014 - 14:21 #3
Hmmm... din Harddisk er sandsynligvis DØD !?!

Under [ BOOT options ] er der så IKKE mulighed for at vælge "Internat Harddisk" som "first Boot Device" ??
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2014 - 14:33 #4
Hvad står der når du trykker på "Notebook Hard Drive" det må jo være harddisken.
Prøv at tage harddisken ud og sæt den via USB til en anden PC. Gå derefter i Diskhåndtering og se hvad der står om den.
Har du sørget for, at få windows recovery lagt ud på en DVD?
Hvis du har, kan du, hvis disken er i orden, formatere den med den anden pc, opret en partition til styresystemet, så det ikke bruger hele disken, sætte den tilbage, og installere windows.
Avatar billede PatrickNielsen Nybegynder
03. januar 2014 - 14:44 #5
karise_larry Jeg kan ikke vægle "Internat Harddisk" som "first Boot Device".

ja39, jeg kan ikke trykke på "Notebook Hard Drive" som sådan, jeg kan kun flytte den op eller ned.
Hvis harddisken skal tages ud via USB, så er det vel et bestemt slags kabel der skal til?
Og jeg har desværre ikke lagt Windows Recovery på en DVD desværre, men kan den også lægges på en USB?

Jeg takker mange gange for responsen indtil videre!

MVH,
PN
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2014 - 16:14 #6
Du kan ikke vælge internal HDD son 1.ste.bd. Kan du vælge f.eks CD?
Har du mere end 1.HDD i den PC?
Flytte Notebook op eller ned? i hvilken sammenhæng?
Når du ikke har lagt Recovery på DVD, er det for sent  - i denne omgang - du skal have disken op at køre først, hvis den kan. Men du kan godt formatere C-drevet på en anden PC, før du sætter disken tilbage. Og ja det kræver et specielt kabel, som til gengæld ikke er dyrt. Noget i denne stil: http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DELTACO-SI-7908US-USB-Harddrive-Dock-425290.html
Men måske karise_larry har et bedre forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2014 - 21:52 #7
Hvad med at sætte den til at boote på cd drevet og evt putte en Hirens cd i, og se om MiniXp kan se disken?
Der er jo også værktøjer på denne til at tjekke om disken er kaput.

PN har du prøvet at fjerne alt strømmen fra den og holde startknappen nede i 30 sek. Genmontere strømmen og prøve at starte op?
04. januar 2014 - 09:32 #8
Enig med ovenstående ...
Avatar billede PatrickNielsen Nybegynder
05. januar 2014 - 22:43 #9
Hej igen!
Jeg prøvede en del af Jeres gode råd herinde - og tak for dem!
Dog fandt jeg ud af at min computer ikke engang var 2 år gammel (troede den var mellem 3-4 år), derfor er den stadig dækket af garantien, så den er blevet sendt til reperation..
Endnu engang tak for den hurtige respons herinde! :)

MVH,
PN
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2014 - 15:41 #10
Velbekomme PN