Avatar billede steen-h Mester
30. december 2013 - 08:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Strain gauge deformation

Jeg er ved at lave en vægt til at veje et bistade.
Jeg startede med at ombygget en almindelig badevægt.
Så ville jeg udbygge den med en arduino og et telefon modul.

Men har en kollega som sagde at vejecellerne fra en badevægt ikke er bygget til konstant belastning.
Så jeg købte en Single Point vejecelle L6L.

Men nu har jeg studeret databladet, der står Creep (%FS/30min) <+-0.020
Det forstår jeg som at den deformere efter 30 minutter.

Så var jeg ved at læse om de micro vejeceller som sidder i en badevægt der har jeg fundet en med Creep  %FS/5min  0.05 den deformere så efter 5 minutter.

Det ser selvfølgelig bedre at den først deformere efter 30 minutter end 5 minutter, men planen var jo at der skulle stå et bistade på gennem flere år.

Vil det sige at de ikke kan bruges til konstant belastning ?
Og hvad sker der efter 5 / 30 minutter ?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2014 - 15:08 #1
Hej Steen,

Jeg er ikke ekspert på strain gauges, men...

Prøv at tage et kig på Kelvin-Voight modellen som en viskoelastisk model til modelering af solider - jeg vil gætte på at din strain gauge er en smule viskoelastisk.

Du skal tænke på creep som at din strain gauge vil nærme sig sin sande værdi med en eller anden hastighed, den er derfor måske først tilnærmelsesvis stabiliseret efter 30 min. Jeg tror derfor godt du kan bruge den til at måle på konstant stress så længe du anvender den inden for det "elastiske" område.

Kig evt. på min illustration herunder:
https://www.dropbox.com/s/v4k1rbhjh4zr3i0/Screenshot%202014-01-03%2015.05.14.jpg

Det betyder egentlig blot at du først bør kalibrere efter et stykke tid (30 min). Jeg ville i hvert fald prøve uanset hvad.

Hilsen Rasmus
Avatar billede steen-h Mester
11. januar 2014 - 14:43 #2
Hej Rasmus

Tak for dit svar.

Jeg har googlet lidt siden og fundet denne side.
http://www.zemic.com.cn/e/info_show.asp?num=191&lanmu=%D6%A7%B3%D6%B7%FE%CE%F1&style=Basic%20Information

Det er fra producenten af min vejecelle.
Jeg er ikke så god til engelsk, men mener at det er lidt henad det du også skriver.

Da jeg startede mit project havde jeg 30kg stående på en badevægt i nogle uger, vægten forandrede sig ikke.

Da jeg skulle kaligrere min seneste vægt stablede jeg ca 100kg bly på en ombygget badevægt og vejede hurtigt. den havde taget på i nattens løb.
Kan ikke huske helt hvor meget.
Det passer meget godt med det du skriver.

Tak for hjælpen.
Læg et svar.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2014 - 16:16 #3
Hej Steen,

Super. Jeg håber du fik lidt ud af det.

Hermed et svar.

- Rasmus