Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 21:51 Der er 22 kommentarer

Wlan lampe lyser ikke

Hej

Tror jeg eferhånden har rodet godt rundt i at få oprettet forbindelse til nettet via trådløs forbindelse.

Jeg har forbindelse via lan gennem routeren, men ikke via wlan.

Jeg har prøvet at reset, men er ligesom om at der ikke sker noget selvom jeg holder knappen inde.

Mit netværk er ikke i oversigten over de trådløse netværk jeg kan oprette forbindelse til, så nu har jeg slettet det fordi jeg så ville oprette et nyt, men synes heller ikke jeg kan få det til at virke.

Jeg har fået dette frem via kommandopromt, men aner ikke om det kan bruges til noget - kan i hjælpe med at få liv i min router igen?

Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\Michelle>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : MichellesBærbar
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : cust.bolignet.dk

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcom 4313 802.11b/g/n
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : AC-81-12-7C-DE-67
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : cust.bolignet.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Contro
ller
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 10-1F-74-0E-3E-08
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::d9db:eeba:28d7:dd48%11(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.2.7.211(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.240
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 14. december 2013 21:06:58
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 15. december 2013 09:34:17
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.2.7.209
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.0.64.65
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 185606004
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-15-BF-1C-14-10-1F-74-0E-3E-08

  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 79.142.224.21
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort isatap.cust.bolignet.dk:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : cust.bolignet.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netværkskort
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort isatap.{B725D307-2963-49AE-9372-694828E4DFC2}:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netværkskort
#2
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:90d7:18b3:1a3d:b071:1f62(Fore
trukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::18b3:1a3d:b071:1f62%13(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

C:\Users\Michelle>
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 21:56 #1
Kan du se andre trådløse netværk? Har du kontrolleret om routeren eventuelt er blevet konfigureret til ikke at sende navnet (SSID) på det trådløse netværk ud?
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 22:02 #2
Jeg kan se andre trådløsenetværk.

Hvordan kontrollerer jeg det?
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 22:09 #3
Jeg formoder, at du selv har været inde i routerens administrations-interface og sat WLAN op derfra. Hvis dette ikke er tilfældet, så spørg for nærmere forklaring.

Log ind i routeren og gå til siden med indstillinger for Wireless/WLAN. Kig efter noget i stil med "Disable SSID broadcast" eller lignende (Der KAN stå Enable i stedet for Disable). Hvis der står Disable, skal der IKKE være flueben ved denne, og omvendt hvis der står Enable.
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 22:15 #4
Ehmm.. nettet virkede helt fint via wlan indtil i formiddags og det er flere år siden jeg har sat den op.

Jeg har kigget manualen, men nej kan ikke finde ud af at komme ind i routerens interface, så vil være genialt hvis du kan guide mig?
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 22:21 #5
Inden du gør noget, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er andre enheder som du godt kan komme på WiFi med? (smartphones, andre pc'er/laptops etc.)
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 22:25 #6
Nej mit netværk er ikke synligt/tilgængeligt..
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 22:32 #7
Er det en router du har "fået" fra din internetudbyder, eller er det en du selv har købt? Hvis det første er tilfældet, skal du finde de dokumenter/e-mails fra din udbyder som fulgte med ved oprettelsen/aktiveringen af din forbindelse, for at finde ud af, hvilket brugernavn samt password der skal bruges for at få adgang til routerens interface.

Hvis det derimod er det andet der er tilfældet, bedes du skrive routerens modelnavn.
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 22:37 #8
Nr 2 er tilfældet - har kigget maunalen, men er ikke blevet klogere.

Model navn:

SMCWBR14-G EU
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 22:45 #9
Gå til denne adresse i din browser:

http://10.2.7.209/

Du bliver (forhåbentligt!) bedt om brugernavn og password; lad brugernavn være blankt og indtast smcadmin som password (her antager jeg at de ikke er lavet om fra standardværdierne). Herefter skulle du gerne se routerens management interface i din browser. Jeg er ikke bekendt med den pågældende router, og ved derfor ikke hvordan interfacet ser ud, men du skulle gerne have en menu med forskellige punkter, heriblandt Wireless/WLAN. Kig under dette punkt, og kig først og fremmest om "Disable SSID broadcast" er vinget af.
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 22:47 #10
Ovenstående er hvad der står på routeren.

På computeren under netværks- og delingscenter under netværksinfrastruktur står der:

Wireless Router TL-WR741ND

Google man det, kommer der en helt anden router frem, som ikke ligner den jeg har stående..
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 22:51 #11
Siden kan ikke vises i hverken IE, firefox eller chrome..
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 23:13 #12
Hvordan blev WLANet sat op i sin tid til at begynde med?
Fulgte der en CD med til routeren, hvorfra du kørte en konfigurationsguide?
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 23:32 #13
Kan jeg slet ikke huske, men gjorde der jo sikkert. Hvis den eksisterer ved jeg dog ikke hvor den er, derfor alle de kringlede veje pt.
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 23:44 #14
http://www.chasms.com/routerINFO/smc/img10.jpg

Dette er ikke helt samme model, men har din router en WLAN ON/OFF afbryder på bagsiden som denne? Dette ville kunne forklare at WLAN-dioden ikke lyser.
Avatar billede Buhle Nybegynder
14. december 2013 - 23:52 #15
Nej desværre ingen afbryderknap.
Forbindelsen smuttede i formmiddags mens jeg sad på skype.
Først havde jeg hverken forbindelse vi wlan eller lan, efter nogle timer kunne jeg så komme på via lan..

Måske routeren bare er stået af. Den er ret gammel.
Avatar billede FastEthernet Novice
14. december 2013 - 23:59 #16
Det er selvfølgelig også en mulighed at den ganske enkelt "bare" er stået af.

Er din pc forbundet direkte til routeren med kabel? I såfald kan du prøve at pinge 192.168.2.1 fra kommandoprompten - hvis du får svar tilbage, er det højst sandsynligt denne adresse du skal bruge til at få adgang til web-interfacet.

Ellers kan du endnu engang prøve om du kan resette den: hold reset-knappen inde i 30 sekunder (eller indtil power-dioden stopper med at blinke) - herefter kan du endnu engang forsøge at få adgang til den på 192.168.2.1, som er dens default IP-adresse.
Avatar billede Buhle Nybegynder
15. december 2013 - 00:22 #17
Jeg spørg dumt, men "pinge" betyder?

Powerknappen lyser konstant også selvom jeg holder resetknappen inde i over 30 sekunder..
Avatar billede FastEthernet Novice
15. december 2013 - 00:31 #18
Ping bliver typisk bl.a. brugt til at se om en enhed på et netværk er tilgængelig, ved at sende pakker til enheden og se om man får svar tilbage. Du pinger fra kommandoprompten med følgende kommando:
ping <IP>

Altså i dette tilfælde:
ping 192.168.2.1

Har du kigget i manualen til routeren for at se, om det er nok at holde reset-knappen inde for at nulstille den? Hvis det er helt umuligt at resette den, tyder det på at den er mere eller mindre stået af.
Avatar billede Buhle Nybegynder
15. december 2013 - 08:06 #19
Resultatet af at pinge

Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\Michelle>ping 192.168.2.1

Pinger 192.168.2.1 med 32 byte data:
Svar fra 10.2.7.209: Modtagerport ikke tilgængelig.

Ping-statistikker for 192.168.2.1:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),

C:\Users\Michelle>
Avatar billede FastEthernet Novice
15. december 2013 - 13:46 #20
Jeg har ikke umiddelbart flere forslag, men - hvis du ikke allerede havde forsøgt igen - så prøv en sidste gang om du kan nulstille den, og kig eventuelt i manualen eller søg på nettet, for at se om den kan nulstilles på flere/andre måder.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. december 2013 - 17:26 #21
Bare lige så jeg ikke misforstår noget man kan jo tage fejl! Lyser lampen på den Bærbare? den kan jo ikke lyse på routeren før den børbare har kontakt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. december 2013 - 17:27 #22
børbare = bærbare