Avatar billede sigyn Seniormester
02. december 2013 - 11:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Periode gennemsnit

Jeg har en forespørgsel, som bl.a. indeholder disse to kolonner

Uge    Pct
1    50
2    32
3    81
4    57
5    75
6    99
7    51
8    94
9    56
10    62
11    77
12    66

I den tilhørende rapport skal jeg dels bruge gennemsnit Pct år til dato, det er nemt nok. Men jeg skal også bruge gennemsnittet fra de sidste 4 hele uger, som i dette tilfælde vil være uge 8-11, da jeg har lavet udtrækket i uge 12. Hvordan gør jeg lige det
02. december 2013 - 11:23 #1
Nu er de generelt en temmelig dårlig idé at regne videre på procenttal med mindre du altid dividerer med det samme antal i hver uge for at beregne de angivne procenter.

Det sundeste at at regne procenter direkte på dine stamdata.
Avatar billede sigyn Seniormester
02. december 2013 - 12:23 #2
Jeg kan godt regne det på stamdata, men jeg skal stadig bruge de sidste 4 hele uger
02. december 2013 - 12:49 #3
Man kunne gøre noget i retning af dette

startDato: DateAdd("ww";-4;IIf(Weekday([dato];2)=7;[dato];[dato]-Weekday([dato];2)))

Og

slutdato: IIf(Weekday([dato];2)=7;[dato];[dato]-Weekday([dato];2))

slutdato giver dig datoen for søndag i ugen før den aktuelle og startdato går så 4 uger tilbage derfra.

Lidt afhængig af hvordan du definerer hele uger mm.
Avatar billede sigyn Seniormester
02. december 2013 - 13:12 #4
Det er heller ikke mit egentlige problem at få lavet periodeafgrænsningen, problemet er at få beregningen ind i et felt i rapporten (rapportfoden), hvor der også skal være en år til dato beregning på den samme forespørgsel
Avatar billede sigyn Seniormester
04. december 2013 - 13:28 #5
Løst, med en ekstra forespørgsel, og en lille bitte underrapport