Avatar billede mcholst Nybegynder
18. november 2013 - 08:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

AP, Repeater, Relay, Bridge - hjælp til forståelse

Hej

Jeg skal have købt ny trådløst grej ind og mangler lidt basal forståelse.

Fra mit modem går kablet over i min router, som er DHCP og sender wifi ud.

Kan jeg i een enhed modtage det trådløse signal fra routeren, og sende det ud igen (repeater?) og samtidigt trække et kabel derfra ind i en stationær computer (bridge?) ?

Og har jeg forstået rigtigt at den ene funktion jeg ønsker kaldes en repeater og den anden en bridge?
Avatar billede sonalias Seniormester
18. november 2013 - 09:07 #1
De fleste repeatere har også bridge funktion med mindst 1 eller flere porte. Men ellers er din forståelse rigtig nok bortset fra at din router ikke "er DHCP". Den er muligvis slået til så den agerer DHCP server (Den enhed på netværket der står for at håndtere uddelingen af ip addresser), det er forskellen på en router (med DHCP funktion) og en switch (UDEN DHCP). Håber det hjalp ? :)
Avatar billede mcholst Nybegynder
18. november 2013 - 09:16 #2
Tak for svaret  - var nervøs  for om bridge og forpester kan køre samtidigt.

Overvejer at  prøve med Powerline istedet, hvis ikke jeg kan få det stabilt nok.

Sender du et svar så du kan få  nogle points?
Avatar billede chalde Seniormester
18. november 2013 - 09:44 #3
det er forskellen på en router (med DHCP funktion) og en switch (UDEN DHCP).
Blot for at undgå misforståelser, så er det ikke forskellen mellem en switch og en router.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. november 2013 - 10:32 #4
#3 så vil jeg gerne have en udredning (medminre du forsøger at påpege WAN)? Og #2 så har jeg ingen erfaringer med powerline, men kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få det stabilt nok, medmindre du bor i et lejlighedskompleks med UTROLIGT meget 2.4 GHz udstyr, så kan du med fordel lave en kanal søgning med wifi analyzer og finde bedst ledige kanal.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. november 2013 - 10:34 #5
#3 Det lød flabet, jeg trækker det i mig igen, jeg var for hurtig der :)
Avatar billede chalde Seniormester
18. november 2013 - 10:58 #6
#3 Jeg kan vende den om og sige: Du kan godt have en switch med DHCP og en Router uden ;)
En router behøver heller ikke have noget med WAN at gøre.

De grundlæggende forskelle er, at routere og switche opererer på forskellige netværkslag. En switch forbinder netværksenheder sammen, hvor en router sørger for at forskellige netværk kan tale sammen.
Det er meget sort/hvidt sat op og der ligger en del mere i det (google kan hjælpe på vej). Blot for at orientere om, at DHCP ikke gør en router til en router og omvendt manglen på i en switch gør den ikke til en switch.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. november 2013 - 22:41 #7
#6 ja googlede selv efterfølgende switch with DHCP hvilket jeg så åbenbart bare aldrig er stødt på... :) Men tak for afklaringen, så lærte jeg også lidt ;)