Avatar billede ZeBa Ekspert
18. november 2013 - 07:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke bruge al pladsen på extern HD

Ved godt, at det ikke hører hjemme her, men jeg kunne ikke få lov at oprette spm under Andre.
Jeg har en extern HD, som fulgte med en pc for nogle år siden, men jeg kan ikke bruge al pladsen på den.
Egenskaber siger:
Anvendt plads: 112 mb
Ledig plads: 140 GB
Jeg har formatteret den, og stifinder viser ingen filer. Hvorfor kan jeg så ikke få lov at bruige de 112 Mb?
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. november 2013 - 08:21 #1
Så mangler vi bare at vide hvilket styresystem du bruger så er det ulig lettere at lede dig igennem EKS. diskhåndtering!
Avatar billede ZeBa Ekspert
18. november 2013 - 08:31 #2
Sorry, W8
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. november 2013 - 08:47 #3
Du skal nu fortælle hvad der står hvor jeg har markeret med rødt?
Start med at gå ud til højre side med musen tryk på forstørrelsesglasset marker filer og skriv diskmgmt i søge feltet tryk på det ikon der fremkommer i venstre side og fortæl hvad der står
http://gratisupload.dk/vis_billede/704247/
Avatar billede ZeBa Ekspert
18. november 2013 - 09:10 #4
Ingen filer opfylder dine søgekriterier
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. november 2013 - 09:21 #5
Så følger du ikke vejledningen!
Du skal fære musen ud til højre og klikke på forstørrelsesgladset og derefter gøre som på billedet,
Det samme kan gøres hvis du kører Classic Shell.
http://gratisupload.dk/vis_billede/704249/
Avatar billede ZeBa Ekspert
18. november 2013 - 09:30 #6
Jeg gør nøjagtigt det, du skriver
Avatar billede martens Guru
18. november 2013 - 09:31 #7
Det skyldes at de 112 Mb er en MSR-partition ...

http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463525.aspx
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. november 2013 - 09:46 #8
Derfor skulle han dog alligevel kunne komme i diskhåndteringen og så kan jeg ikke se hvorfor du bruger GPT på en ekstern HD1
Avatar billede martens Guru
18. november 2013 - 10:48 #9
The Microsoft Reserved Partition, or MSR, is a partition on a data storage device that is labelled with Globally Unique Identifier (GUID) equal to E3C9E316-0B5C-4DB8-817D-F92DF00215AE. The containing storage device has to use the new GUID Partition Table (GPT) format, not the traditional master boot record (MBR) partition table format.
GPT disks do not allow hidden sectors. MSR is used to reserve space ahead of time for software components which will later allocate space by reducing the size of the MSR and creating a component specific partition. For example the conversion of a basic disk to a dynamic disk requires space for holding the dynamic disk database.
MSR does not contain any meaningful data itself.[1]
Microsoft requires an MSR on every GPT disk, and recommends it to be created as the disk is initially partitioned. It should be located after the EFI System Partition (ESP) and any OEM service partitions, but it must be located before any primary partitions of bootable windows operating systems. Initial size of MSR is 32 MB on disks smaller than 16 GB, or 128 MB on other disks.
The MSR partition is not visible within Microsoft Windows Disk Management GUI-control utility but it is listed with Microsoft command line utility (diskpart.exe).

kilde : wikipedia
Avatar billede ZeBa Ekspert
22. november 2013 - 10:28 #10
martens: tak for det, men jeg fatter ikke en brik
Hvem vil have points?
Avatar billede martens Guru
22. november 2013 - 17:55 #11
Det bestemmer du ;o)