Avatar billede MaleneKL Nybegynder
14. november 2013 - 21:02 Der er 2 kommentarer

Mat hjælp!

Jeg har fået opgivet en differentiabel funktion f i punktet (2,3) der har en tangent med hældningskoefficienten -2 og funktionen g er bestemt ved
g(x)=√(f(x)+1)

Jeg skal angive en ligning for tangenten til grafen for g i punktet (2,g(2))
Konstantledet oppe i ligningen er 13
Hvordan skal jeg gøre?
Avatar billede MaleneKL Nybegynder
14. november 2013 - 21:07 #1
hov der skulle stå g(x)=kvadratrodf(x)+1
Avatar billede cht22 Professor
15. november 2013 - 10:38 #2
Det er længe siden jeg har regnet den slags. Så vidt jeg husker så skal du starte med at finde den oprindelige funktion.

Du har en hældning på: -2

Det giver en oprindelig funktion på: -x^2 + k

Du skrev at k var 13 dvs.: f(x) =  -x^2 + 13

Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal indsættes. Så det bliver ikke til mere lige nu.

g(x) = (f(x)+1)^0,5