Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2013 - 22:53 Der er 12 kommentarer

Min backup harddisk er død.

Jeg dummede mig rimelig kraftigt idag.
Ville formatere min computer i dag (den trænger til det).
Derfor tog jeg en backup af alle private ting og lagde på en ekstern harddisk.
Pludselig gik hele maskineriet i stå. Det sker nogle gange, fordi min computer er oldgammel og fyldt af alt muligt underligt.
Jeg kunne ikke få det til at reagerer, så endte med at trække USB kabelet til den eksterne harddisk ud.
Jeg plejer normal at bruge "sikker fjernelse", men da det hele havde stået og hængt i 10 min uden der skete noget, så vidste jeg ikke hvad jeg ellers kunne gøre.

Da jeg ville sætte det i igen, siger den pludselig "Formater harddisken, før den kan bruges".

Jeg er helt desperat nu. ALLE mine data ligger der. Tusindvis af billeder, videooptagelser, alle studieopgaver, research, emails.... ALT!!!!

Jeg fandt en side der forklarede at den nok havde mistet noget partitionstabel (???).
Jeg ved ikke så meget om computere, så det siger mig umiddelbart ikke noget.

Men den opfordrede til at køre et testdisk program, som jeg så har afprøvet nu.

Det hjalp bare ikke. Den siger stadig den skal formateres inden den kan bruges.

Jeg ved ikke om jeg har gjort det rigtigt.

Er der nogen der kan hjælpe mig ?

Ps. Computeren er temmelig gammel og kører på Vista.
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. oktober 2013 - 23:23 #1
Hvis din eksterne disk er en backupdisk, har du vel også dine data på den interne disk?
Ellers er det jo ikke en backupdisk, eller hvad?

Det lyder som om du skal alliere dig med en IT kyndig eller evt. få et firma til at redde dine data.
Avatar billede magic-mouse Novice
12. oktober 2013 - 23:24 #2
Redo er vist det du leder efter.
http://redobackup.org/features.php

Den starter op en minimums version af Linux, hvor du har adgang til recovery værktøj.

Har ræddet mange computere med denne CD, istedet for at venner og familie skal betale dyre penge hos et recovery firma.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. oktober 2013 - 10:02 #3
#2 tror da lige skal testes på en af mine hed som jeg har reddet med easeus data recovery, men vil da lige teste for og se evt forskel :)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. oktober 2013 - 10:07 #4
Glemte helt til spørger.

Har du prøvet at tilslutte din ekstern til anden usb port / anden pc?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2013 - 10:10 #5
Magic Mouse: Redder Redo min eksterne harddisk eller min computer ?

Blueeyez:

Har forsøgt at tilslutte til begge USB porte, uden held :-(

Den siger hver gang at jeg skal formaterer harddisken før den kan bruges.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. oktober 2013 - 10:38 #6
http://www.nirsoft.net/utils/usbdeview.zip

Hent dette for 64 bit dette http://www.nirsoft.net/utils/usbdeview-x64.zip

Med dette værktøj fjernes drivere som benyttes til evt eksterne harddiske på din pc nemt og det kan tænkes det afvikler problemet.

Jeg vil dog foreslå at koble din ekstern til en anden computer i håb om at dette vil virke.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2013 - 11:55 #7
Jeg kan gennem testdisk se partitionen på harddisken samt alle filer på den... men når jeg skriver "WRITE" sker intet.

Er der nogen der ved hvad jeg gør forkert ?
Avatar billede Antlars Novice
13. oktober 2013 - 13:08 #8
Prøv nu allerførst at kontrollere din eksterne harddisk. - Prøv at tilslutte den til en anden computer (du har jo vrøvl med din gamle).
- Hvis du er bange for at ødelægge din eksterne harddisk ved tilslutning til din gamle computer, så brug evt. en tom USB-nøgle når du vil tømme computeren før formattering.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2013 - 16:37 #9
Jeg har forsøgt at tilslutte harddisken til en anden computer.
Det virkede ikke.
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. oktober 2013 - 17:08 #10
#9

Læs nederste linie i indlæg 1 og tænk over det.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2013 - 22:06 #11
Buttwipe...

Tak for rådet. Hvis du ikke har andre forslag, behøver du ikke skrive mere :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
14. oktober 2013 - 23:57 #12
Det er års erfaring der gør at jeg giver dig rådet.
Jeg plejer først at få diskene, når brugerne selv fået lavet lort i det og derefter opgivet: Jo mere lort desto færre data kan som regel reddes.
Men rigtig god fornøjelse med det.