Avatar billede TUFexcel Juniormester
01. oktober 2013 - 13:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at åbne csv fil

Hej

Jeg har nogle problemer med at åbne en csv fil.

Den er konstrueret så der i kolonne A står en række tal sepereret med kommaer. Jeg ønsker at hvert tal står i egen kolonne.

Jeg har derfor klikket under data - tekst til kolonner, og valgt komma. Og ganske rigtigt er de blevet delt op i hver deres kolonne. Problemet er så bare nu at det ikke længere er tal men tekst, eftersom at de står i venstre side. Disse tal/tekst bruger punktum, hvor jeg bruger komma i tallene. Jeg har derfor prøvet at transformere disse om til komma, men det lykkes heller ikke. Hvis jeg klikker i en celle og går til "find" knappen, og leder efter punktummer, kan den ikke finde nogen.

Jeg er ved at blive en anelse ophidset (på den ufede måde). Hvad gør man?
Avatar billede anedi Ekspert
01. oktober 2013 - 13:52 #1
Den nemmeste måde at sikre en ordentlig import af CSV-filer, er ved at hente det som eksterne data.

I Excel 2010 vælges Databåndet -> Hent eksterne data "Fra Tekst" -> og så vælges filen.

Det vil sige, du skal gemme filen på et drev inden du åbner den i Excel. Så undgår du at tallene hopper og danser :-)

Vh
Anedi
Avatar billede TUFexcel Juniormester
01. oktober 2013 - 14:00 #2
Tak for svar

Det gør ikke noget ved formatteringen. "Tallene" står stadig som tekst. Så hvis f.eks jeg ganger med 2, får jeg #value
Avatar billede anedi Ekspert
01. oktober 2013 - 14:06 #3
Kan du evt. uploade et eksempel i anonymiseret form på http://gratisupload.dk/
Avatar billede TUFexcel Juniormester
01. oktober 2013 - 14:19 #4
Jeg har oploaded to filer

Den ene i ubeabejdet form, og den anden hvor jeg har åbnet den som tekst.
Avatar billede anedi Ekspert
01. oktober 2013 - 14:30 #5
Prøv at markere hele data-området -> Ctrl + B -> Søg efter "." -> Erstat med ",".

Vh
Anedi
Avatar billede TUFexcel Juniormester
01. oktober 2013 - 14:44 #6
Den kan ikke finde nogen punktummer, selvom hele arket er fyldt med dem!
Avatar billede anedi Ekspert
01. oktober 2013 - 14:48 #7
Hmm, det kan jeg ikke forstå. Du skal søge på . (uden "" rundt om).

Se vedhæftede fil, der er punktummer udskiftet med kommaer:
http://gupl.dk/702136/
Avatar billede TUFexcel Juniormester
01. oktober 2013 - 15:01 #8
Det var noget der virkede. Jeg troede at det var en betingelse at man satte citationstegn omkring, Men det skulle man åbenbart ikke.

Tak for hjælpen, det var ved at drive mig nuts!

Hilsen Tufexcel