Avatar billede alexsh Nybegynder
27. september 2013 - 20:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Harman kardon sub. - "defekt", what to do?

Hej!

Jeg har en subwoofer 100w som pludselig ikke virker mere.

Når der sættes strøm til så tænder den ikke (den lyser blå når den tænder, men forbliver på standby, altså orange lys)men giver bare lidt brag fra sig i 3-10sek og så stopper den helt igen.

Tiden op til, før den gik i stykker, kunne den finde på at gøre det lidt, og så pludselig tænde og virke helt som den skulle. Hvad kan jeg gøre - hvis der dog er noget jeg sådan lige kan gøre? :)

Har skilt den ad, men har desværre ikke forstand på det. please hjælp! :)

http://peecee.dk/upload/view/422367

mvh.
Alex
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 09:59 #1
Er der sikringsholdere du kan se, og er sikringerne hele i disse?
Lugter printene grimt, som noget er brændt af?
Kan du lige komme med lidt flere oplysninger om den?
Kunne være man med en manual kun pejle sig ind på hvad problemet kunne være.Ikke sikkert der er noget at gøre, men med mere info er det lettere at hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 10:20 #2
Jeg har selv en Dali sub, sammen med 2 Dali Elegence.
På subbwooferen er der en kanp man kan slå den helt fra. Det skulle der også være på din vil jeg tro. Formoder den står på "on" når den er tilsluttet.
Du kan i øvrigt også finde hjælp her hvis du kan forstå engelsk:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130504022532AAT5SbZ
Har du prøvet at skifte det kabel der kommer fra forstækeren til sub wooferen. Subben tændes jo når den modtager signal herfra, og er det defekt/løs forbindelse, kunne man måske forvente at den giver de små brag fra sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 10:23 #3
Smid lige et billede af bagsiden ind i tråden også.
På nogle woofere er der sikringer her man kan løsne med en skruetrækker og få ud. Der bør stå "fuse" ved dem.
Sikringer er godt at de er født med. Det kan redde wooferen hvis de monteres forkert ved en fejl, hvor man måske kludrer med nogle ledninger.
Avatar billede alexsh Nybegynder
28. september 2013 - 13:21 #4
Jeg prøvede at "power mode" over på on i stedet for auto, igår aftes, og rent faktisk så startede den for første gang i flere måneder. Virkede præcis som sådan en lækker bass skal. Efter jeg så har haft den slukket på stik kontakten igen, kan jeg ikke få liv i den igen nu :/

Nogen ideer til dette? Synes jeg er ret lost over hvorfor den kan virke det ene øjeblik og det næste er den ikke til at få liv i.

bagsiden:
http://peecee.dk/upload/view/422409
og
http://peecee.dk/upload/view/422410
Avatar billede alexsh Nybegynder
28. september 2013 - 13:21 #5
Og nej, der er intet som ser brændt ud elelr lugter hverken fælt eller brændt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 13:53 #6
I power mode skulle den tænde uden der er signal fra forstærkeren.
Jeg kan se du har en sikring i den. Der er placeret lige over indføring til ledningen, og den kan tages ud ved at dreje med en lige kærv skruetrækker. Som jeg umiddelbart kan se det er det en 1,25 A sikring der er i her.
Avatar billede alexsh Nybegynder
28. september 2013 - 14:16 #7
Ok, jeg vil prøve om jeg lige kan få fat i en ny af denne så. Giver lyd tilbage så snart jeg ved om det virker. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 14:23 #8
Hvis sikringen er af glas, burde du kunne se om den er hel. Du kan også med et multimeter se om den er sprunget, hvis du har sådant et.
Eller lave et simpelt kredsløb med et batteri og en pære, og sætte sikringen som en del af den ene leder.
Avatar billede alexsh Nybegynder
28. september 2013 - 17:30 #9
umiddelbart ser tråden inden i ikke løs ud, men den er meget skrå. kan den måske være sprunget i bunden/toppen??

Har desværre ikke lige remedierne til at stille et kredsløbet op med en lille lampe, da jeg mangler lampen :p

se vedlagte: http://peecee.dk/upload/view/422424
Avatar billede alexsh Nybegynder
28. september 2013 - 17:40 #10
*****Rettelse*****

Fik lavet et kredsløb, og sikringen virker fint - Desværre.
Avatar billede alexsh Nybegynder
28. september 2013 - 18:32 #11
I store træk, er problemet sådan set, at den ikke vil tænde. For tænder den først, så spiller den som den skal. Men kan ikke lige se hvordan jeg kan tvinge den til at tænde.

Når der sættes strøm til komemer der lys i den (orange) men den lyser først blå når den er tændt, og det kan jeg sgu ikke rigtig se hvordan jeg gør.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 12:04 #12
Der må være en komponet i kredsløbet som ikke er som den skal være. Måske en kondensator, som når den ældses ændrer struktur og egenskaber. Prv evt at opvarme printpladen lidt forsigtigt med en hårtørrer og se om det kan få den til at tænde.
Tænder den er det sikert en komponent som har ændret sig.
Jeg har oplevet et par gange at man kan snyde elekrtionik på den måde.
Er den stadig død, må du få hjælp af en fagmand.
Avatar billede alexsh Nybegynder
29. september 2013 - 13:18 #13
Thanks m8 ;) ... Gav den en omgang af hårtørreren og nu virker den. Så må vi se hvor længe det holder, men i hvert fald virker den for nu.
Avatar billede alexsh Nybegynder
29. september 2013 - 13:18 #14
Lag indlæg osm svar så du kan få dine point ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 13:23 #15
Tak for det.
Du kommer ikke udenom at du skal have den repareret på sigt.
Prøv at forhør dig om hvad en udskiftning vil koste.
Held og lykke med det og fortsat god weekend :-)