Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
18. september 2013 - 10:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilket spejlreflekskamera.

Hej Jeg er ny i spejlreflekskameraverdenen. Jeg har dog læst en del om det og var egentligt kommet frem til, at jeg ville have mig et Nikon D7000. Imidlertid er D7100 kommet og efter signe skulle det have en del fordele. Prisforskellen er lige godt 2000 mellem de to og jeg er nu i tvivl om det er det værd, det skal jo siges, at jeg er nybegynder. Men efter hvad jeg læser, skulle D7100 nærmest være et kup, i forhold til hvor godt det er? Spørgsmålet jeg stiller mig selv er, hvad mon jeg skal vælge og er der noget helt tredje der er meget bedre (hvis det er i småtingsafdelingen hælder jeg til Nikon). Alt i alt kan I nok godt høre, at jeg er en del i tvivl og søger derfor hjælp bland kendere af spejlreflekskameraer.

På forhånd tak.
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 10:58 #1
Hejsa.

Hvad har du af ambitioner ift hvad du vil bruge det til? Vil du køre det på manuelle indstillinger, eller vil du køre det automatisk? Hvad skal det bruges til? familiefester, natur, model?

Umiddelbart tænker jeg at et D7000 eller D7100 er overkill når man er nybegynder. Mener det står til 5500 - 6000 kr bare for huset. Derudover skal du have objektiv. Men det kommer jo også an på hvad du har af budget selvfølgelig :-)

mvh Madsjava script:%20void(0);
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
18. september 2013 - 11:12 #2
Hej Mads.

Umiddelbart er det ferie, natur og billeder til koncerter etc. med lavt lysniveau jeg er ude efter. Jeg har tidligere lånt et camera og der var det ca. 20% manuelle indstillinger.

Jeg er lidt den type, der gerne vil have noget kram når jeg køber noget, så jeg vil helts ikke meget under et D7000 i ydelsen.

Umiddelbart ville jeg gerne igennem for for maks. 7000 incl. en begynderobjektiv. Men hvis jeg kan se nogle store fordele, er jeg villige til at gå et par tusinde højre.
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 11:30 #3
Ok. Da jeg startede med at tage billeder købte jeg et brugt Nikon D3100 med 18-55 0g 70-200 dx objektiver. I det første halve år fik jeg identificeret hvad jeg egentligt manglede af funktioner. Man kan sige hvis du fx tager et D5100 vs D7100, så er begge DX kameraer. Jeg fandt lige et link du evt kan kigge på:

http://www.digitalrev.com/article/nikon-d5100-vs-d3100-vs/ODk2MQ_A_A

her er de største forskelle på kameraerne. Hvis det var mig der var dig.. :-) Så ville jeg købe et Nikon D5100, og så bruge nogle flere penge på et objektiv. Det vigtigste er objektivet, og hvor meget lys du har mulighed for at lukke ind til dit spejl. Hvis du tager et objektiv i den prisklasse du snakker om, så vil du få en blænde der hed ca 4.5 - 24 kunne jeg forestille mig. Det betyder jo lavere tallet bliver, jo mere lys lukker du ind. Jo længere tallet kommer ned, jo mere sløret bliver baggrunden ift dit fokuspunkt. Du vil garanteret komme til at savne at du ikke kan lukke mere lys ind, så derfor vil jeg anbefale du fandt et objektiv der kunne komme ned på 2.8.

Et 5100 står til ca 3200 kr. Det vil sige du havde mange flere penge til at købe et godt objektiv. Hvis du beslutter dig senere hen for at opgradere kamera, så kan du altid bruge dit objektiv igen.

Jeg kan sagtens følge dig i at man gerne vil have noget kram fra starten af. Jeg synes som nybegynder er der ikke nogle væsentlige forskellige på et d5100 og d7100, andet end prisen. Lukkertiden er maks 1/8000 på et 7100 og 1/4000. Det er lige meget som begynder, der får du ikke brug for det. Begge har 16.2 m pixel.
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 11:32 #4
Man ja generelt synes jeg det er vigtigt at man lærer at bruge et kamera, teknikken osv før man kaster sig over et for dyrt hus. Man kan blive ved med at lære ift dslr kameraer, så velkommen til denne finurlige verden :-) Især hvis du skal tage billeder hvor der ikke er meget lys, er en lav blænde vigtigt. Det vil sige 2.8 eller 1.8. Jeg kan lige vise dig et par eksempler. Giver dig lige et par link om 5 min
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 11:40 #5
Dette er taget med en blænde på 13:
http://postimg.org/image/k91msj7wd/

Dette er taget med en blænde på 1.8:
http://postimg.org/image/oy5xd8e2d/

Dette er taget med en blænde 1.8 i et helt mørkt badeværelse:
http://postimg.org/image/b8zvlvq3z/

Jo lavere blænde du får, jo dyrere bliver objektivet. Derfor er min anbefaling et billigere kamera, og et dyrere objektiv, fordi du får mange mange flere muligheder med det :-) Men det er jo også bare min mening. Jeg er iøvrigt igang med at lave nogle videoer til youtube, hvor jeg introducerer et dslr kamera for nybegynder, og hvordan det hele virker sammen. Så kan lige sende dig et link om en uges tid, når de er færdige, hvis du er interesseret.
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
18. september 2013 - 19:29 #6
Hej Mads.

Tak for dine svar og ja send endelig et link :-)
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
18. september 2013 - 19:30 #7
Send svar og jeg godkende point :-)
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 19:31 #8
svar :)
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 19:32 #9
skriv lige hvad du beslutter dig for engang når du får købt, hvis du får lyst :-)
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
18. september 2013 - 19:38 #10
Det vil jeg gøre :-)
Avatar billede mads375 Juniormester
18. september 2013 - 22:18 #11
Ved ikke om du kom til at gøre noget forkert, men husk at lukke spørgsmålet. Ellers kommer der så meget rama og skrig herinde, hehehe ;-)