Avatar billede Blueeyez Mester
01. september 2013 - 19:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan nas servere synkroniseres?

Sidder og leder efter en løsning således at jeg kan koble 1 "nas/hdd" til mit netværk og en anden på et andet netværk og få dem til at synkronisere med hinanden... Således at det der ender på den ene harddisk på det ene netværk ender på den anden harddisk som er på det andet netværk, men jeg ved så godt der bliver et problem med at få dem til og holde forbindelsen da der ikke er mulighed for statisk ip og derfor tænker jeg om de kan forbinde til en tredje server og derved kende hinandens iper..

Er dette muligt med en nas server som blot skal indeholde 1 - 2 harddiske på hver 4 TB ?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
02. september 2013 - 08:07 #1
Nu skriver du ikke hvor meget data du har tænkt dig at synkronisere, men hvis det bare er til hjemmebrug, vil jeg mene at 2 synology NAS' vil kunne være din løsning.

Jeg har selv en Synology NAS der hver nat synkroniserer 1 drev med en anden Synology der geografisk står langt væk. Det fungerer upåklageligt.

Du behøver ikke at tænke på IP adresser, da Synology har en funktion der kan fungerer sammen med f.eks. no-ip.com, og på den måde kan din NAS få en "simuleret" fast IP.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. september 2013 - 10:15 #2
Fedt! :-)

Hvilke synology naser har du og firmware version på dem?

Håber jeg ikke skal give for meget, men ved os at kvalitet koster...

Årsagen til jeg nævner 4 tb er blot da jeg ikke vil løbe tør for plads og da der nok er flere der skal ind over...

Noget helt andet... Vil ftp / webdav kunne bruges og blive synkroniseret mellem flere nas servere?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
02. september 2013 - 10:48 #3
Jeg har en DS213 der synkronisrer til en DS212

Jeg mener ikke du behøver at spekulere på hverken ftp eller WebDav, da den indbyggede funktion til "synkronisering af delt mappe" gør hele arbejdet for dig.

Du kan læse meget mere på www.synology.com under "sikkerhedskopiering"
Avatar billede chalde Seniormester
02. september 2013 - 16:34 #4
#3 Det eneste issue der er med Synology's (nuværende) synkronisering er, at det reelt ikke er synk, men oneway backup (diskuteres løbende på deres forum, så du kunne være de fik lavet det til ægte synk med tiden). Det skulle derfor i teorien kunne sættes op ved at begge bruger hinanden som backup destination.

Har også selv Synology, så kan stå inde for at deres firmware i øvrigt er fantastisk strukket sammen. De har mulighed for DDNS samt VPN (både klient og server), så du vil kunne få dem til at tale sammen uden statisk IP og over krypterede protokoller.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. september 2013 - 23:38 #5
Håber det bliver bedre, da jeg nok ender med over 3 enheder der alle skal arbejde sammen, men blot på afstand... Dog lyder det som en god midlertidig løsning, men jeg tænker lidt på hvordan det foregår..

Altså lad os sige nas 1 skal lave backup til nas 2 og jeg har 10 GB data på nas 1 hvoraf der er redigeret i 1 GB, vil nas 1 så sende 1 GB eller alle 10 GB til nas 2? (Eftersom de dagligt skal lave backup vil det jo være praktisk at de kun sender de ændringer der dker og ikke alle data hvergang)...

Kan der sikkerhedskopieres til flere nas enheder? Lad os sige jeg har 3 nas enheder og nas 1 skal sikkerhedskopiere til nas 2 og nas 3, kan jeg så få den til at sende til nas 2 og når dette er fuldført skal den sende til nas 3?
Avatar billede Blueeyez Mester
03. september 2013 - 11:05 #6
#3 det er vel ikke sådan at du benytter bittorrent sync på dine enheder?
Avatar billede Blueeyez Mester
07. september 2013 - 19:12 #7
#3 Jeg har øjnene på ds213+ og 412j, men hvad er dine ds'ers strømforbrug på når du har harddiske i dem samt hvor meget watt bruger harddiskene?
Avatar billede Blueeyez Mester
23. september 2013 - 17:27 #8
Lukker da jeg intet respons får.