Avatar billede peterpeter Seniormester
25. august 2013 - 14:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bruge iPhone til at styre musikken....

Kære alle
Jeg har et super vigtigt spørgsmål, som er vigtig for mig at finde en løsning på - men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg formulerer spørgsmålet....

Jeg har et par lækre højtalere siddende i køkken'et, Scandyna Micropod - de små hvide ;-)
Den ene med indbygget forstærker, den anden uden.

Jeg vil gerne købe en "enhed" jeg kan koble på, således, at jeg kan afspille musik trådløst med min/vores iPhones.

OK ?

Hvad er det for en Apple enhed jeg skal have fat på ?
Hvor købes den ?
Er der forskellige alternativer ? (Pris betyder nemlig noget ;-)

På forhånd tusind tak for hjælpen...

PS: Jeg har tidligere brugt mine højtalere sammen med et Logitech Squeezebox sæt, men det virker altså ikke godt mere....

Håber nogen kan hjælpe.

Tak Tak

Hav en vidunderlig dag

MVH Peter
Avatar billede peterpeter Seniormester
25. august 2013 - 14:17 #1
... Jeg tror det er det der hedder Apple Airplay, jeg godt kunne tænke mig mine højtalere skulle fungere som !!!
Avatar billede sadolin1978 Novice
25. august 2013 - 15:11 #2
denne kunne være en mulighed også også med XBMC lagt på

http://raspberrypi.dk/produkt/living-smart-tv-mediecenter-raspberry-pi-pakke/

den ville også kunne styre dine evt. film og billeder
Avatar billede dani5927 Nybegynder
25. august 2013 - 16:38 #3
Jeg stod selv i samme situration for nogle måeder siden.

Jeg købte denne her: http://www.proshop.dk/Tilbehoer-(mobiltlf.-mv.)/Logitech-Wireless-Speaker-Adapter-2289376.html?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Den virker rigtog godt, og jeg elsker at den har 2 Outputs :)

Den skulle også virke til Iphone i følge denne video, jeg har brugt min til min HTC mobil og min Asus bærbar :)
https://www.youtube.com/watch?v=YahGe4P0DP0

Håber at det er noget du kan bruge :)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2013 - 19:49 #4
link 1 fra #3 er så http://goo.gl/BWovWA
Avatar billede peterpeter Seniormester
25. august 2013 - 20:03 #5
Kære Sadolin1978
Tusind tak for dit svar. Jeg kender intet til det, du henviser til - men det ser meget spændende ud ;-)
Hvor kan man læse mere om selve Living Smart Mediecentret ?? - Jeg tænker, hvordan man helt præcist bruger det / udnytter det ??
Tak

Kære Dani5927
Tusind tak for dit svar. Det er jo en Bluetooth løsning !! - Jeg havde egentlig tænkt mig en løsning, som ikke brugte Bluetooth, men mere det trådløse netværk i huset sammen med vores Smartphones....
Tak

Claes57
Tusind tak for hjælpen, det hjalp ;-)

Hav en god aften alle sammen
Avatar billede sadolin1978 Novice
25. august 2013 - 20:44 #6
kommentar til #2
hvis du ikke selv har lyst eller mod på at give dig i kast med indstallation kan denne pakke købes til

http://raspberrypi.dk/produkt/xbmc-tilbehoerspakke-ethernet-hdmi-sd-raspbmc-traadloest-tastatur/

Hele styreringen foregår på det trådløse netværk med en APP til din telefon eller Ipad

har dog ikke selv så meget erfaringen med rasberryen da jeg bruger XBMC på en PC og koblet til fjernsynet i stedetfor
Avatar billede crazysnap Seniormester
26. august 2013 - 09:25 #7
Hejsa,

For mig lyder det da til du bare skal have en Airport Express (http://www.apple.com/dk/airport-express/)?

Den sætter du til dit eksisterende trådløse netværk, propper jack-stikket fra anlægget i køkkenet i Airport Express'en og wupti, så kan du afspille musik fra dine i-enheder over wifi til anlægget.

Så evt video om opsætning af Airport Express:
http://www.youtube.com/watch?v=xyUakC3WUOY

Og hvordan det fungerer når det er sat op:
http://www.youtube.com/watch?v=04PtaMFV45I
Avatar billede peterpeter Seniormester
26. august 2013 - 13:53 #8
Ja !!

Det er præcist det jeg har ledt efter - Airport Express.
Perfekt.

Jeg syntes dog den er lidt dyr !!

Findes der nogle enheder der kan/gør det samme ??
- og som bonus, måske virker med både Apple og Android ???

Det må der næsten være, ikke ;-)

Tak for hjælpen.

/Peter
Avatar billede crazysnap Seniormester
26. august 2013 - 14:16 #9
Ja mon ikke, jeg kender dog ikke nogen på stående fod, så der ville skulle googles lidt.

Airport Express er lidt krydret prismæssigt ja, men så kan man jo købe en brugt hvis det er (til ca. 400kr i stedet):

http://www.dba.dk/soeg/?soeg=airport+express

Det eneste problem med Airport Express pt. er at Android ikke er understøttet. Men har du en Windows-computer, kan du bare bruge Airfoil til streame musikken fra den også (virker perfekt).
Har man en rootet Android-mobil kan man dog bruge:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nav.aoaservice

Men det er langt fra alle som har root'ede telefoner.

Så i-enheder, Macs og Windows-computere understøttes fint i dag - det er kun ikke-rootede android-enheder som mangler.
Avatar billede peterpeter Seniormester
26. august 2013 - 14:55 #10
Hej Crazysnap..

Super !

Tak - Jeg køber en brugt ;-)

400 kr. er OK

Er der forskel i modellerne ??
- Jeg mener, kan jeg komme til at købe en gammel model, der ikke kan det samme som en ny model ??

Eller !!

Endnu engang: Tusind tak for dit svar samt din hjælp.
Avatar billede crazysnap Seniormester
26. august 2013 - 16:04 #11
Hej igen,

Apple har udgivet 3 modeller gennem tiderne (den første fra 2004 og den sidste fra 2012):

http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort_Express

Den eneste nævnværdige forskel ser ud til at være Wifi-standarderne der understøttes. Men i det du kun skal bruge den til at streame lyd (og nok ikke som access point), er 802.11g-standarden, som var i den første model, rigeligt.

Så det er altså kun hvis du havde tænkt dig at den skulle udvide/forbedre dit trådløse netværk i den ende af huset hvor den står at de nye modeller kunne være interessante for dig (da de understøtter den hurtigere 802.11n Wifi standard).
Det kræver dog også at du har en trådløs router is huset som understøtter 802.11n (og de trådløse netkort i dine computere for den sags skyld), før du ville mærke den hurtigere hastighed (hvilket dog de fleste nyere routere gør).

Men igen, da det nok kun er planen at kunne streame lyd, er en vilkårlig model mere end fin. :)
Avatar billede peterpeter Seniormester
27. august 2013 - 09:24 #12
Crazysnap: Tusind tak for hjælpen.
Nu er jeg helt med - har købt en brugt på DBA
Ligger du et svar ?
Avatar billede crazysnap Seniormester
27. august 2013 - 10:06 #13
Det var så lidt, og jeg samler ikke på point, så snup du dem bare selv.

God fornøjelse med det!
Avatar billede peterpeter Seniormester
27. august 2013 - 10:20 #14
Lukkes