Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 10:11 Der er 5 kommentarer

Nyt tag

Mit hus er er et 1 1/2 plans hus fra 76 med Eternit tag (sort B6)Det ser efterhånden ikke godt ud jeg vil gerne efterisolere med 100 mm og lægge nyt tag på. Problemet er at jeg egentligt gerne vil undgå at nedtage eternitten men blot bygge ovenpå med eksempelvis et ståltag for ikke at vægten bliver øget drastisk. her er det så lige at ståltagsproducenterne siger at man ikke kan isolere imellem tagflader. Er der nogen der har gode forslag eller løsninger??
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2013 - 10:19 #1
gensalgsværdien falder meget, hvis eternit-pladerne ikke fjernes.
Nogle huse er lettere at efterisolere indefra - hvis rum legalt kan gøres lidt mindre.
Avatar billede finb Ekspert
17. august 2013 - 17:54 #2
Der findes vist en slags tag-tjære, der pynter på sort tag.
Du kan lægge/blæse papiruld ind under taget, det bliver helt jævnt uden kuldebroer.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2013 - 18:24 #3
#2 Jeg formoder på spørger at det oprindelige hulrum er udfyldt, og derfor vil lægge det mellem tagfladerne.

Jeg kan kun give ret i at du ikke skal gøre dette.
For det første, så er der måske ventilation i den gamle konstruktion, og så vil det ikke gavne at lægge det mellem tag konstruktionerne.
For det andet så aner man ikke om man kan få kondensproblemer mellem disse konsrtuktioner.
For det tredige: Hvordan havde du tænkt dig at gendanne de gennemføringer du har i den gamle tagflade nu?
Du kan jo få store problemer med at få gjort dette ordentligt.

Nej som jeg ser det, der er kun en rigtig måde og det er at fjerne taget, og skrue forskalling på der hæver spærkonstruktionen, så du får plads til mere isolering.
Jeg har selv isoleret en del af disse konstruktioner i de 30 år jeg har været tømrer.

PS Jeg har selv et hus i samme alder, men jeg valgte i stedet, at gå indad, og beholde det gamle B6 eternit tag
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2013 - 09:20 #4
Hej

Du har helt ret i dine antagelser. Og jeg er nok mest til at få det gjort ordentligt til bunds. Problemet er her finanser og bøvlet. Jeg er klar at min spærkonstruktion er til let tag og dermed ikke kan bære andet end et ståltag - det har jeg det sådan set også godt med men jeg ønsker også solceller på taget samtidigt og det er vist ikke så godt når man har ståltag. Alternativt kan jeg male taget og dermed forlænge levetiden med 10 år og montere solcellerne. Men så mangler jeg isoleringen. Og der meget varmt om sommeren og koldt om vinteren.
Avatar billede finb Ekspert
01. september 2013 - 13:33 #5
Solcellerne kan udgøre taget