Avatar billede hdefte Nybegynder
30. juli 2013 - 19:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Data fra en SATA hdd

Jeg har for nyligt købt ny computer, og der sidder en SSD hdd i den nye computer, da den gamle brændte sammen.
Jeg har dog noget data på den gamle hdd jeg meget gerne vil have med over. Hvordan gøres dette lettest?
Kan jeg bare tilslutte SATA drevet samtidig med jeg har SSD drevet tilsluttet, eller skal jeg tage SSD drevet ud for derefter at kopiere den data jeg ønsker at beholde over på min eksterne hdd?
Eller findes der en måde bare at koble SATA drevet på eksternt, enten med en form for stik, eller lignende?

Håber der er nogen der kan hjælpe. :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 20:29 #1
Hvis det er en stationær, så sætter du bare begge diske til SATA samtidig.
(nem løsning hvis det er en stationær eller du har adgang til en, i sidste tilfælde er der så 3 samtidige diske i, inc den som sidder når du ankommer til den)

Er det en bærbar så er din eksterne et godt bud på at gøre det gratis.
SSD kan også sættes til USB via et særligt kabel, det samme kan din gamle HDD.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2013 - 20:30 #2
Du burde kunne montere den på bundkortet ved siden af ssd disken, og tilgå den, den vej. Du skal blot have en sata ledning til rådighed. Er dit dvd drev af sata typen kan du låne dette stik midlertidigt til du får data overført.
Vil du undgå at pille inde i computeren, er der andre muligheder.
En Harddisk dock og en sata ide adapter kan man også tilslutte harddisken med.
Jeg har selv en sata ide adapter som denne.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 20:31 #3
Du glemte at oplyse om din præcise hardware, derfor blev post #1 lidt rodet, med flere muligheder.
Avatar billede sadolin1978 Novice
30. juli 2013 - 20:31 #4
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 20:32 #5
Post #2 viser dig et eksempel på det kabel jeg omtalte.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2013 - 20:33 #6
Nå der kom jeg for sent igen :-)
Du keder dig for meget NielsErik. Gi mig nu en chance :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 20:34 #7
#4
Vi aner ikke om han har USB3.
Samtidig er post #2 billigere og dækker både IDE og SATA.
(igen han mangler at oplyse hans præcise hardware)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 20:36 #8
#6
Du får den hvis det er, du kom lidt senere, men havde tilgengæld linket med.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2013 - 20:38 #9
#8 Det var bare gas fra Bornholm ;-).
Det skal du ikke lægge noget i. Jeg kan jo bare være hurtigere på tasterne :-)
Avatar billede hdefte Nybegynder
30. juli 2013 - 20:42 #10
Jeg siger mange tak for hjælpen. Det er en stationær computer ja.
Og har i alt 3 harddiske
1 SSD
1 SATA
1 Ekstern

Jeg vil forsøge i morgen bare at plugge den til, da jeg skulle mene der sidder et SATA kabel i da jeg kiggede engang. Hvis det ikke virker kaster jeg mig ud i at købe USB 2 kablet og tilslutter den af den vej.

#2 - Siger du jeg både skal tilslutte min SSD og SATA disk med SATA kabler, eller kan jeg bare lade SSDen sidde i, som den gør nu?

#7 - Jeg har USB 3 :)
Avatar billede hdefte Nybegynder
30. juli 2013 - 20:44 #11
Uanset hvem af jer der skal have point, skal i lige oprette et svar. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2013 - 20:48 #12
#10 Du skal køre med ssd disken og sætte den disk du vil have data ud fra ved siden af.
Kan ikke se der skulle ske noget ved at låne stikket midlertidigt fra din anden sata disk, og bruge dette.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 21:16 #13
#9 jeg ved godt det blot var gas, men på den anden side postede du under et minut efter mig, du kunne ikke skrive din post på den tid, altså "kopierede" du ikke blot fra min post.
Da jeg ikke samler, så er det nemt at være generøs når svar ligger SÅ tæt.

Yderlig har du lige hjulpet yderlig, læg du bare et svar.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2013 - 21:19 #14
Ok
Så lægger jeg et svar.