Avatar billede AndersVesteroe Nybegynder
30. juli 2013 - 15:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Data sortering i Excel

Hej!

Jeg har en del data som er opsamlet i et txt dokument.(*.txt)

Efter at have fundet en fin måde at impoterer dette til excel, kommer daterne til at se sådan ud:

INDEX,OPR NR    :    3.1
ORDRE    NR    :    600
NMP    NR    :    47
MASKIN    NR    :    7
ST0BERI        :    4
TOOL    NR    :    584
DATO        :    23:07:13
KLOKKEN        :    12:45

STOP TOOLNR    :    584
DATO        :    23:07:13
KLOKKEN        :    13:10:27

INDEX,OPR NR    :    3.1
ORDRE    NR    :    600
NMP    NR    :    47
MASKIN    NR    :    7
ST0BERI        :    4
TOOL    NR    :    100
DATO        :    23:07:13
KLOKKEN        :    13:11

STOP TOOL NR    :    100
DATO        :    23:07:13
KLOKKEN        :    14:45:25

OSV....

Mit problem består i at få sorteret alt unødvendig data fra. Det ønskelige ville være at kunne udnytte funktionen "Roter 180" men opnår ikke det ønskede resultat da jeg har en del data der skal sorteres fra.

Ønsket resultat vil være:

INDEX,OPR    ORDRE    NMP    MASKIN    ST0BERI    TOOL    DATO    KLOKKEN
3.1    600    47    7    4    584    23:07:13    12:45
3.1    600    47    7    4    100    23:07:13    13:11

på den måde vil jeg have tekst engang og data på de efterfølgende linjer!

Er der en venlig sjæl der evt. kan give et tip med på vejen? ( nr samt : kan jeg nemt fjerne fra det indsamlede data, og tekst kan også sorteres fra)

Excel data skal efterfølgende sendes til Access database.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juli 2013 - 17:59 #1
Er data i Excel anført i flere kolonner?

og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede AndersVesteroe Nybegynder
30. juli 2013 - 22:55 #2
ja det står pænt i kolonner, A,B,C,D bliver brugt, sådan:

A          B      C      D
Tekst navn  Nr    :      Tal

Jeg har haft et langt excel-dokument hvor, dette manuelt har været overført, og efterfølgende skrevet som ønsket. Dette har dog resulteret i at alt data bliver skrevet 3 gange, hvor på det kommer til at fylde utrolig meget og bliver uhåndterbart. jeg har overvejet om excel overhovedet er velegnet til så meget materiale (ca. 40.000 linjer 3 gange).
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juli 2013 - 23:20 #3
Ok - forstår ikke helt det du skriver med at alt er skrevet 3 gange.

Hvordan ser tekstfilen opbygning ud?

Det er vel noget tilbagevende - eller?

Der skal nok noget VBA til at håndtere dette.
Avatar billede AndersVesteroe Nybegynder
31. juli 2013 - 07:28 #4
Ja det er tilbagevende opgave som skal løses engang hvert kvartal. De tre gange består i at (1)indsætte det rå data i et ark, (2)ombyg celleegenskaber efter katagori(tid/tal/dato), (3)Arrangere data fra horisontalt (kolonner) til vertikalt (rækker).

Filen kommer som en *.A fil der åbnes som et *.txt dokument.

Jeg vil prøve at se på noget VBA eller måske er vejen at oprette noget SQL til at styre dette.
Avatar billede AndersVesteroe Nybegynder
31. juli 2013 - 09:06 #5
"supertekst" skriv svar til pointgivning, jeg har fundet en perfekt løsning med VBA! Det er fremtiden!
Avatar billede supertekst Ekspert
31. juli 2013 - 09:08 #6
Fint at du fandt en løsning - og et svar