Avatar billede morten100 Novice
23. juli 2013 - 07:47 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

"Gratis" programmer.....

Jeg har altid undret mig over diverse gratis programmer, som burde hjælpe ens PC problemer.  Gratis firewall, gratis antivirus, gratis scanninger til fjernelse af malware etc.
Er de virkelig "gratis"?  Kan man stole på at de ikke lægger deres egen virus eller andet skidt ind?  Hvad glæde har de ved at lave og distribuere noget gratis?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2013 - 08:04 #1
Det er forskelligt. Der findes jo en masse man kan stole på. Også finders der sh!tloads man ikke kan stole på :D
Men f.eks. AVG har jeg selv brugt længe og er glad for.
Jeg vil bare anbefale at holde sig til de store kendte firmaer.

http://free.avg.com/eu-en/homepage
http://www.avast.com/en-dk/index
http://housecall.trendmicro.com/
De 3 her vil jeg godt stå ind for der er udmærket :)

Ideen med disse produkter er at de håber på du er glad for deres produkt og derfor køber det fulde produkt, så du får en række flere features og beskyttelse
Avatar billede chalde Seniormester
23. juli 2013 - 08:06 #2
Kan man stole på at de ikke lægger deres egen virus eller andet skidt ind?
Du kan som udgangspunkt ikke stole på noget som helst du smider ind på din maskine. En god idé er derfor altid lige at undersøge på nettet hvorvidt der er tale om et legitimt produkt eller fup.

Hvad glæde har de ved at lave og distribuere noget gratis?
Omtale/reklame. De fleste produkter kommer i en gratis version og i en betalt version med yderligere muligheder. Kan kunden lide det gratis produkt, så er der sandsynlighed for at de investere i den betalte version. Derudover er mange gratis produkter indrettet således, at brugeren bliver mindet om den betalte version stort set konstant, hvilket kan give anledning til et køb for at få reminders væk eller fordi brugeren potentielt tror at det er nødvendigt at betale.

Andre incitamenter for gratisprodukter er også, at udvikleren er ny på markedet og blot ønsker at sprede sit navn/produkt eller blot få testet om udviklerevnerne er i top.
Der er ligeledes mange udviklere der følger ånden om ikke bare Open Source, men også gratis software.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
23. juli 2013 - 10:21 #3
Mange gratis programmer vil forsøge at ligge reklamer og toolbars ind på din computer, de lever nemlig af reklamer, du kan undgå at få reklamer og toolbars ved at slå det fra under installation, de er nemlig så smatte at de ved at de fleste bare klikker næste og næste, og glemmer at slå det fra.

Du skal være 100% sikker på at det du downloader ikke er virus.

Du kan bare spørge mig hvis der er et program du ikke ved om er virus. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2013 - 15:37 #4
Er man i tvivl om filen man har hentet er ok, så lad virustotal scanne dem:
http://www.virustotal.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2013 - 15:38 #5
Der er dog en begrænsning her på 64 mb desværre.