Avatar billede blolsen Juniormester
09. juli 2013 - 21:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

readynas duo v2 finder kun 750 GB ud af 3 TB harddisk

Hej,

Jeg har en readynas duo, hvor min ene disk, som serveren var udstyret med gik ned. Har dog alt data et andet sted, så det er ikke problemet:-)

Den gamle hardisk var på 1 TB. Jeg har købt en ny på 3 TB (WD Red WD30EFRX, som jeg satte i og lavede en Factory default for at starte på en helt frisk.

Mit problem er dog at Min Readynas kun kan finde 738 GB ud af de 3TB i den nye harddisk, der ifølge listen på netgears hjemmeside er kompatibel med min Readynas duo. Jeg har lavet 2 yderligere factory default med samme resultat.

Hvordan for jeg Readynas til at læse/vise alle 3TB?
Avatar billede chalde Seniormester
09. juli 2013 - 21:51 #1
Har du opdateret NAS'en til nyeste firmware?
Avatar billede blolsen Juniormester
09. juli 2013 - 22:14 #2
Hej Chalde,

Ja, har efterfølgende været inde og kontrollere at der ikke var nogen nye opdateringer. vil umiddelbart tro at volumen kunne justeres under menupunktet volume, men der er ikke rigtg noget, der kan justeres der.
Der står bare at der er allocated 744 gB, hvilket kun er en fjerdedel af harddiskens volume.
Avatar billede mash Mester
09. juli 2013 - 23:38 #3
Er du sikker paa det er en readynas v2(der er nogle readynas v1 hvor der staar v2 paa klistermaerket)?

Hvilken firmware version(RAIDiator) er der paa ?

Version 5.x.x er en v2
Version 4.x.x er en v1

Jeg har selv en v1 hvor der staar v2 paa klistermaerket.
Avatar billede blolsen Juniormester
09. juli 2013 - 23:50 #4
Hej tgkdk,
Det er lige det der står:-( dvs så er det ikke muligt at bruge 3 Tb?
Avatar billede mash Mester
10. juli 2013 - 00:01 #5
hvis den har firmware 4.x.x saa er det en v1 og den kan max ha 2tb disk.
Avatar billede mash Mester
10. juli 2013 - 00:10 #6
her er lige et udklip fra readynas forum:

The quickest way to tell on a Duo is to look at the lower front corner of the drive access door. If it says ReadyNAS Duo, it is a v1. If it says ReadyNAS Duo v2, then it is a v2.

If you start RAIDar and it finds the device in the far right info column if it has 4.1.x it is a v1.

If you boot the device and go into Frontview comes up with an Orange and Blue themed screen and in the lower left corner says RAIDiator 4.1.x it is a v1.

Frontview on the v2 is a gray toned scheme. The Frontview version will be 5.3.x
Avatar billede blolsen Juniormester
10. juli 2013 - 15:24 #7
Hej tgkdk,

Jeg takker for infomationen. Der blev jeg vist lige vildledt af et klistermærke:-) Overvejer dog at investere i en ny readynas duo RND2000 v2 uden harddiske så jeg kan bruge hardisken på 3TB.

Men send mig et svar så overfører jeg pointene.
Avatar billede mash Mester
10. juli 2013 - 15:29 #8
:-)