Avatar billede Magpie Nybegynder
28. juni 2013 - 14:07 Der er 3 kommentarer

Excel og matematisk spørgsmål

Hej Eksperter

Har nogle spørgsmål som jeg simpelthen ikke kan finde logikken i og jeg skal have lavet udregningerne i excel således at værdierne efterfølgende kan ændres så svarene ligeledes ændres. Here goes:

*Du kører en aktivivtet i en butik på dit produkt til 20 kr. inkl. moms for forbrugeren.
*Indkøbsprisen for butikken på produktet er 16,95 ekskl. moms.

-Hvor mange varer uden beregning skal butikken have for at få en bruttoavance på 20 %?

*Produktet giver mig en indtjening på 5 kr. pr solgte enhed ved normal pris på 16,95 kr. ex moms. --Hvor mange enheder skal butikken sælge for at jeg når break even.

Jeg håber i kan hjælpe og ligeledes beskrive hvordan i udregner ovenstående.

Tusind tak for hjælpen
Magpie
Avatar billede madklub Guru
28. juni 2013 - 15:25 #1
For mig at se så taber du 95 ører pr. enhed. Momsen udgør 4 kr., ikke?
Kan man have en avance, når varen er gratis???
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
28. juni 2013 - 18:17 #2
Jeg synes også, den er lidt kinky. Udover det, at salget giver underskud, som madklub påpeger, spørger du "Hvor mange varer uden beregning...?" Skal varerne være uden beregning?

Men jeg tror desværre, at du må ud i noget "Hvad-hvis-analyse" med mål-søgning. "Hvordan skal feltet med "antal varer ændres", så avancen er 20%
Avatar billede AnyFellow Mester
06. juli 2013 - 11:06 #3
Butikken køber din vare til 16,95 kr. og med 20% bruttoavance, vil de skulle sælge dem for 20,34 kr.
Altså en bruttoavance på 3,39 kr. for hver gang de har en udgift på 16,95. De sælger dog varen for 16 kr., hvilket betyder de har en manglede bruttoavance pr. solgte enhed på 4,34 kr.

For hver gang butikken køber en vare og sælger den for 16 kr. mangler de 4,34 kr. i bruttoavance. Formlen må derfor være:
y = x(4,34/16) -> y = x0,27125

Hvor y er antallet du skal give gratis og x er antallet butikken køber.

Eks. køber butikken 100 enheder, skal du give 27 med gratis.
y = 100*0,27125 -> y = 27

Hvis du skal nå break-even må det være når x0,27125 = 11,95, idet det er din indkøbspris.

Formlen er derfor:
x = 11,95/0,27125

Når butikken sælger 44 enheder, har du break-even (inkl. de enheder du skal give butikken gratis).