Avatar billede Lypzico Nybegynder
25. juni 2013 - 11:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skærmkort muligvis fejl

Efter jeg har reinstalleret windows på min PC (Hjemmelavet), fordi den havde fået blackscreen. Er jeg begyndt med at få de her flashes med streger osv. indtil både billedet stopper til skærmen og lyden også stopper. I starten fik jeg det kun i spil og hvor den crashede ud af det og sagde "skærmdriveren AMD er stoppet med at virke og er blevet genoprettet", derfor søgte jeg selvfølgelig på problemet men ingen af deres løsninger har rigtig hjulpet (Har installeret nyeste drivere osv.). Derefter er det kun blevet værre og kunne ikke engang nå at skrive dette indlæg før den crashede.
Den virker dog perfekt i safemode.

Er der nogen der kan hjælpe med at lave dette?
Vil det virke normalt hvis jeg reinstallerer windows igen?
Avatar billede Blandy Praktikant
25. juni 2013 - 11:11 #1
Det lyder for mig til at være dine drivere der er problemet, siden der ingen problemer er i safemode.

Prøv at afinstaller hele dit grafikkort i enhedshåntering, og genstart din computer. Husk også at fjerne alle drivere til kortet i controlpanelet.

Kører du med dvi eller hdmi kabel? Jeg har flere gange oplevet at DVI kabler bliver dårlige, eller er af dårlig serie. Også værd at undersøge.
Avatar billede teknik Juniormester
25. juni 2013 - 11:54 #2
Lyder for mig absolut som en fejl i skærmkortet(grafikkortet) som du også selv er inde på (odds 80%+).

Mulighed 1:
Kortet varmt, Grafikkortsblæser defekt/blokeret.
...er der blæser på kortet? se om den kører - evt. rengør for støv.

Mulighed 2 defekt GPU:
Har selv oplevet tilsvarende symptomer, som opstod første gang i forbindelse med overclocking af grafikkortet.
Da kortet efterfølgende blev stillet tilbage til std. hastighed, ja så var der fortsat fejl i grafikken.
Og GPU'en kørte "varmere" end den gjorde oprindeligt.
i nogle få (marginale) tilfælde, (bl.a. mit) så kan man være heldig at kunne køre fejlfrit ved at underclocke kortet.

*********
Mht. at kortet kan køre i safe mode, så er 3D funktioner blokeret i safemode, og der vil derfor være langt mindre last på GPU end normalt.

*********

Mht. sikker konstatering af om fejlen er i Grafikkort eller va'

Prøv med andet grafikkort i din egen PC,
og afprøv dit eget kort i en anden PC.

Følger fejlen med over så er kortet skadet
Forbliver fejlen på PC'en, så er der fejl i PC/software

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
25. juni 2013 - 12:04 #3
Som jeg husker det, så vil lyden mange gange fortsætte når billed-delen crasher.
At den også crasher her kaster en svag mistanke på systemet generelt, især din PSU.

Defekt PSU - PSU med dalende ydeevne - for lille PSU.

Det er alt sammen hyppige årsager til fejl som kan udarte forskelligt afhængig af hvordan systemet er skruet sammen.
Dine symptomer kunne være en "ny variant"

odds for dette - under 10%
Avatar billede Lypzico Nybegynder
25. juni 2013 - 20:25 #4
Tusind tak for forslagene! Jeg prøver dem her i dag eller imorgen. Jeg har både prøvet at køre med DVI og HDMI - Der er ingen forskel. Jeg giver en update en gang i morgen!
Avatar billede Lypzico Nybegynder
03. juli 2013 - 15:20 #5
Sen update:
Driverne gjorde ingen forskel
Computeren vil nu ikke en gang starte op da den vil lave en reparation.  Jeg synes at have fundet ud af at det er en hardware fejl. Jeg går ud fra at det er en fejl i skærmkortet som Teknik skrev. Vil derfor også gerne give Teknik point hvis de lige laver en svar boks! :)
Avatar billede teknik Juniormester
04. juli 2013 - 10:33 #6
ok - svar :)