Avatar billede solhexen Juniormester
25. juni 2013 - 10:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hurtig Back-up af alle filer og billeder

Hej, nogen der har et svar på hvordan jeg laver hurtig back-up?
Kører XP3.

Jeg plejer at trække alle filer og bill - altså hele min externe harddisk - over på en usb nøgle,
men det tager mega lang tid, og ofte er det jo kun ændrede dokumenter og nye bill og doc, der ønskes lagret.
Hver gang skal jeg også lige slette usb-en først, og så går der så mange timer.

Nogen der kender en hurtigere måde?

Det er muligvis "livrem og seler", men HD'en kan jo teoretisk set ryge på gulvet.... :-)

Solskinshilsen
Avatar billede martens Guru
25. juni 2013 - 10:42 #1
lav en batcfil med følgende indhold :

xcopy EksternHarddisk:\Mappe USB-Key:\backup /D /E /C /R /H /I /K /Y
Avatar billede martens Guru
25. juni 2013 - 10:43 #2
batchfil ;o)
Avatar billede teknik Juniormester
25. juni 2013 - 10:52 #3
En backup løsning som du søger efter, hvor kun filer "ændret siden sidste backup" medtages kaldes for "incremental" backup.

Første gang det gøres, så er det selvf. alt som kommer med.

For ikke at få for mange bidder, så er det smart at køre en fuld backup med jævne mellemrum fx månedligt.

Hvis du foretrækker grafisk brugerflade frem for at håndskrive en batchfil, så kan et freeware program til formålet kan hittes her
http://www.dfincbackup.net/freeware.htm

mvh :-)

Teknik
Avatar billede Blueeyez Mester
25. juni 2013 - 11:03 #4
En usb nøgle kan fejle.. Personligt bruger jeg google drive og livedrive.com

Fordelen ved livedrive er du kan nøjes med backup, men du kan os få plads, 2/5 TB koster lidt, men det er i skyen og pga livedrive tillader ftp kan du tilføje den som var det en hdd i din pc med netdrive som er gratis.
25. juni 2013 - 11:14 #5
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2013 - 11:34 #6
Har du en Google eller Outlook konto, er jo muligheder med Google drev eller Skydrive.

Synctoys fra MS kan nemt flytte ( synkroniser ) dokumenter, billeder fra harddisk til USB nøgle.
http://www.gratis-it.dk/alt-det-andet/synctoy/
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juni 2013 - 19:29 #7
Jeg bruger Allway Sync til mine backups. Den bruge computerens mapper som referencer, og ændrer kun det som der er ændret. På den måde skal hele filindholdet ikke køres igennem.
http://allwaysync.com/
Allway sync er gratis og kan indstilles til dansk.
Jeg tager selv backup manuelt.
Avatar billede martens Guru
26. juni 2013 - 07:59 #8
Glemte helt Skydrive.... ;o)
Avatar billede solhexen Juniormester
26. juni 2013 - 17:26 #9
Tak for alle jeres fine svar.
Jeg er nu igang med allwaysync go prøver om det kører for mig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 08:46 #10
Hvorfor accepterer du så tekniks svar når du bruger min løsning?
Du kunne jo bare have bedt om svar:-(
Avatar billede teknik Juniormester
27. juni 2013 - 10:07 #11
> 220661
Enig i, at det burde have kastet noget af sig, at det er det program du foreslår er den løsning som vælges.

Hvis du ønsker points, så overdrager jeg gerne.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 10:17 #12
Nej det er i orden du beholder dem.
Allway sync indeholder også en for for incremental backup, så det er i orden du også får point.
Avatar billede solhexen Juniormester
27. juni 2013 - 16:09 #13
Sorry, har ikke lige styr på det med point,
og jeg var da lige da stolt af, at jeg kunne lukke tråden.
Sorry, næste gang skal jeg nok huske at bede om svar til at lukke på.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 16:12 #14
Det er i orden. Jeg afmelder tråden her nu